Villkor vid köp av "enbart hotell" (vistelse) hos Solfaktor
OBS: Om du vill boka en paketresa som inkluderar flyg, boende och eventuell transfer/hyrbil, då hittar du villkoren för paketresor här
Bokningen/avtalets ingående
Bokning av ett semesterboende sker genom bokning online. Anmälan, och därmed information och villkor i priserna på hemsidan är bindande för resebyrån och kunden när handpenning (anmälningsavgift) och/eller hela bokningen är betald.
Kontraktsförhållandet mellan dig som kund och Solfaktor uppstår, och är bindande för båda parter, genom ditt godkännande av villkoren som ska bekräftas från kundens sida innan bokningen slutförs online (steget före betalning). Därefter kommer en bokningsstatus inklusive bokningsnummer visas på skärmen, och det kommer även via e-mail skickas en bekräftelse från Solfaktor med alla detaljer gällande bokningen.
Dock kan en bokning, som inte bokas online via hemsidan, ofta först bekräftas efter inbetalning av handpenning och eller/hela beloppet, och när alla resans element är bokade och bekräftade hos Solfaktors leverantörer, och du har mottagit en skriftlig bekräftelse.
Om du konstaterar att det råder ett missförhållande mellan det bokade och det bekräftade ska du omedelbart kontakta Solfaktor för eventuella rättelser, såvida detta är möjligt.
Den i bokningsflödet angivna informationen från Solfaktors sida anses som en del av avtalet, och de upplysningarna är bindande för Solfaktor, med mindre att ändringar eller annat har meddelats dig skriftligen vid bokningen, eller om det kan framvisas dokumentation på att de angivna upplysningarna i bekräftelsen inte är giltiga eller inaktuella (till exempel tekniska fel som har medfört felaktig prissättning med mera).
Den angivna bedömningen av hotell/villa/lägenhet är Solfaktors subjektiva bedömning, och den behöver inte nödvändigtvis vara överensstämmande med andra portalers bedömning. Den angivna officiella klassificeringen av varje enskilt hotell/villa/lägenhet har Solfaktor inget inflytande på.
För barn och unga under 18 år som ska resa utan myndigt ressällskap, ska det vid ingående av ett avtal om köp av en resa, eller omedelbart därefter, skickas ett intyg från förälder/vårdnadshavare där det framgår att vederbörande har rätt att delta på resan. Om inget sådant intyg mottas vid avtalets ingående eller omedelbart därefter, förbehåller sig Solfaktor rätten att avboka resan i enlighet med de avbokningsregler som gäller vid den aktuella tidpunkten när avsaknaden av intyg kommer till Solfaktors kännedom.
Den person som står som beställare är den person som kan ändra och/eller avboka resan. Eventuell kontakt, korrespondens eller allmänna frågor från Solfaktor gällande bokningen kommer ske till denna person. Bokar en person flera semesterboenden, betraktas samma person som ägare till samtliga bokningar.
Före avtalets ingående
Vid bokning förutsätts att kunden har bekräftat att han/hon har accepterat de skriftligen meddelade och/eller på hemsidan angivna villkoren för vistelsen. Kunden är förpliktigad att vid bokningen att ange namn, adress, telefonnummer, antal resenärer och e-postadress. Kunden är dessutom före bokningen förpliktigad att informera om eventuella personliga förhållanden för kunden eller andra resande som kräver speciellt hänsynstagande i samband med hyran (här avses handikapp, allergi eller liknande).
Kundens speciella önskemål
Säravtal baserat på kundens speciella önskemål ska, för att vara giltiga, framgå skriftligt på bekräftelsen eller ska på annat sätt kunna skriftligen dokumenteras. Under normala omständigheter och allmän praxis förhåller det sig så att önskemål (som anges antingen före eller efter att bokningen genomförs) inte kan garanteras, men hotellen/semesterbostäderna kommer göra sitt bästa för att uppfylla dessa.
Bokningens pris
Bokningens pris omfattar - där inget annat anges - uteslutande inkvartering i hotellrum/lägenhet/villa samt eventuell förtäring i förhållande till beskrivningen på den tillsända bekräftelsen.
Det förekommer lokala skatter och avgifter som inte ingår i priset, till exempel turistskatt, miljöavgift och/eller resortavgift. Skatten/avgiften fastställs årligen av de lokala myndigheterna och betalas av resenären direkt till reception/nyckelkontor. Angivna belopp i hotellbeskrivningar och på vouchers är alltid ungefärliga.
Ensamresande kommer som regel krävas på ett tillägg för enkelrum/dubbelrum. För priser hänvisas alla resande generellt sett till de aktuella priserna på Solfaktor.se (priserna är variabla/dynamiska och kan ändra sig dag för dag och timme för timme, och det är hotellet och inte Solfaktor som fastställer/ändrar priset).
Särskilda hotellfaciliteter så som tillgång till tennisbana, SPA, minigolf och liknande är som regel inte inkluderade i vistelsens pris, liksom det på vissa hotell får förväntas att betala för hyra av liggstolar, parasoller med mera. Generellt sett kan faciliteterna vara säsongsöppna varför du måste kontakta Solfaktor före din bokning om det är någon facilitet på stället som du vill ha säsongsinformation om.
Betalning
Handpenning (anmälningsavgift) eller hela beloppet ska betalas vid bokningstillfället. Observera att om det är tal om en vistelse som inte är återbetalningsbar, ska det totala priset betalas vid bokningstillfället. Bokningar som inte är återbetalningsbara kan varken återbetalas eller ändras efter att bokningen genomförts.
Betalning för bokningen med avdrag för eventuell tidigare inbetald handpenning (anmälningsavgift) ska vara Solfaktor tillhanda inom den på bekräftelsen angivna tidsfristen. Vid för sen inbetalning har Solfaktor rätt att avboka bokningen utan att refundera kunden.
På en del hotell/lägenheter/villor är det möjligt att göra en bokning via Solfaktor.se utan att behöva erlägga betalning/handpenning men där hela bokningens pris ska betalas cirka 40 dagar före ankomsten. De aktuella villkoren för betalning och avbokning kommer framgå av din bekräftelse från Solfaktor.
Ändring av inbetalningsform: Det finns som utgångspunkt ingen ångerrätt gällande betalningsform. När vi har mottagit inbetalningen kan den inte ändras till annan betalningsform eller ett annat debit-/kreditkort. Om det mot förmodan skulle vara önskvärt så kommer kunden av Solfaktor åläggas att betala en administrationsavgift per ändring/bokning.
Bekräftelse av bokningen
Vid godkännande av villkoren samt genomförd betalning kommer du omgående få en skriftlig bekräftelse på din e-mail, som du angivit på bokningen. Skulle du inte ha mottagit bekräftelsen inom rimlig tid, kontakta vänligen Solfaktor (titta i ditt spamfilter först). Hänvisa gärna till det bokningsnummer som visas på din skärm efter bokningen. Om bokningen mot förmodan inte omgående kan bekräftas så kommer du få ett meddelande om detta på din skärm – likaledes kommer det stå angivet i det e-mail som skickas från Solfaktor. Inom 24 timmar eller nästkommande vardag kommer du bli kontaktad antingen skriftligen eller på telefon med en status på om vistelsen är bekräftad (du kommer då få en uppdaterad bekräftelse och beloppet kommer därpå att dras från ditt kort) eller om bokningen inte kan bekräftas.
Om bokningen inte kan bekräftas så kommer Solfaktor kontakta dig så snart vi haft möjlighet att undersöka orsaken, beloppet kommer då inte att dras från ditt kort/konto innan ett eventuellt lämpligt alternativ har hittats.
Inkvartering
Rummen och semesterlägenheterna kan förväntas vara tillgängliga senast kl. 17.00 på ankomstdagen, men är oftast klara tidigare. I ytterst sällsynta fall är dock rummen först klara fram mot kvällen. Man ombeds att lämna rummet eller lägenheten före kl. 10.00 på avresedagen, om inte annat står angivet. På hotell/semesterlägenheter/villor kan det förekomma olikartade rum vilket inte berättigar till kompensation.
Vid överbokning eller oförutsedda problem i samband med inkvarteringen kan Solfaktor flytta gäster till andra hotell/lägenheter med samma standard, eller bättre, utan någon form av ytterligare kompensation. Ombokningen kommer som regel vara i samma område/stad som det bokade eller så nära det ursprungligen bokade boendet som möjligt.
Observera att en del hotell/lägenheter/villor inte har dygnsöppen reception, varför det kan vara begränsningar gällande ankomsttider. Senaste check-in-möjlighet på ankomstdagen framgår av beskrivningen på hemsidan och/eller på din bokningsbekräftelse.
Måltider
Såvida det av "priset inkluderar" vid bokningen framgår att vistelsen inkluderar hel eller delvis pension/måltider, betyder det följande:
Frukost (kvartspension):
Börjar med frukost på vistelsens andra dag, och slutar med frukost på avresedagen från boendet.
Halvpension:
Börjar med middag på kvällen på ankomstdagen, och slutar med frukost på avresedagen från boendet.
Helpension:
Börjar med middag på kvällen på ankomstdagen, och slutar med frukost på avresedagen från boendet.
All Inclusive:
Som utgångspunkt inkluderar all inclusive dagens 3 huvudmåltider (frukost, lunch och middag) inklusive icke alkoholhaltiga drycker börjande med middag på ankomstdagen och avslutas med frukost på avresedagen. Ofta finns det möjlighet att förse sig med olika snacks, glass, dryckesvaror med mera under dagens lopp (vanligtvis fram till kl. 22.00). På en del ställen kommer även lokala, alkoholhaltiga dryckesvaror vara inkluderade. Vi reserverar oss för ändringar, och det kan finnas olika varianter av all inclusive allt efter land och resmål. Vi hänvisar till Solfaktors specifika hotellbeskrivningar. All inclusive kan på flera ställen bokas i olika varianter (Light, Plus, Ultra med flera).
Städning och slutstädning i semesterlägenheter
I semesterlägenheter och villor kan man inte förvänta sig daglig städning (samt byte av handdukar, sängkläder med mera). Det görs som regel var 3:e eller 4:e dag (på enstaka ställen är det en gång i veckan eller mer sällan), men detta beror på respektive semesterbostad, och information om detta kommer att framgå av beskrivningen på hemsidan. Det går som regel att beställa och betala för extra städning samt byte av handdukar/sängkläder under vistelsen genom att hänvända sig till receptionen. Slutstädning av semesterlägenheten är i de flesta fall obligatorisk och ska betalas direkt på stället, om det inte är inkluderat i vistelsens pris. Detta kommer att framgå av beskrivningen på hemsidan eller på bokningsbekräftelsen. Kontakta Solfaktor före din bokning om du har frågor angående städning med mera under semestern.
Avbokning av vistelsen på grund av sjukdom
Solfaktor samarbetar och fungerar som förmedlare av reseförsäkringar från Gouda Reseförsäkring (en del av Gjensidige), vilket innebär att det alltid kommer att vara försäkringsvillkoren från Gouda som bestämmer omfattningen av ditt skydd. Om du har köpt en avbeställningsförsäkring hos Gouda genom Solfaktor (ska tecknas samtidigt med bokningen av vistelsen online) och blir tvungen att avboka din bokning före ankomsten, då ska du kontakta såväl Gouda som Solfaktor. En avbeställningsförsäkring vid sjukdom gäller innan vistelsen har påbörjats.
Övriga avbokningar
Under förutsättning att du har bokat en vistelse med möjlighet till gratis avbokning så kan du före den upplysta tidsfristen gratis avboka din vistelse och få det inbetalade beloppet refunderat. Skulle du avboka senare än den angivna tidsfristen går det inbetalade beloppet förlorat.
Reseförsäkring
Du är som kund och resenär själv ansvarig att stå för kostnaderna vid sjukdom, sjukhusvistelse med mera under vistelsen. Vi rekommenderar därför att du har en reseförsäkring som täcker samtliga personer i resesällskapet.
Ändringar och inställningar från Solfaktors sida
Om Solfaktor före avresan ställer in eller ändrar vistelsen, ska kunden snarast möjligt informeras om detta. Det samma gäller om det innan vistelsen påbörjas visar sig att Solfaktor inte kommer kunna genomföra vistelsen som avtalat, till exempel att man inte kommer kunna leverera den avtalade tjänsten, eller att tjänsten kommer vara av sämre kvalitet än avtalat. Detta gäller dock inte för ändringar eller oegentligheter vilka vanligtvis måste betecknas som bagatellartade.
Samtidigt som Solfaktor informerar kunden om inställningen eller ändringen ska kunden informeras om vilka rättigheter han/hon har och hur kunden i övrigt ska agera. Om ändringen medför att vistelsens ekonomiska värde minskar har kunden rätt till en reducering av priset som motsvarar värdeminskningen.
I den händelse att Solfaktor ställer in vistelsen utan att det beror på den resandes egna förhållanden så har kunden rätt att säga upp avtalet på bokningen och få samtliga inbetalade belopp återbetalade. Kunden kan också välja att istället vistas i ett annat boende efter eget val, under förutsättning att Solfaktor utan oproportionerlig kostnad eller förlust kan erbjuda detta. Detta gäller även om det med säkerhet kan förutses att Solfaktor inte kommer leva upp till utlovade vistelsen.
I den händelse kunden väljer att vistas i en lägenhet/hotellrum till ett högre pris så ska kunden betala prisskillnaden. Väljer kunden att vistas i en lägenhet/hotellrum till ett lägre pris så ska arrangören återbetala prisskillnaden.
Lider kunden ekonomisk förlust till följd av Solfaktors ändringar eller till följd av att vistelsen ställts in har kunden rätt till ersättning i överensstämmelse med vanliga ersättningsregler, med mindre inställningen eller tjänstens brister beror på:
En obehörig tredje part eller yttre omständigheter (force majeure) som inte hade kunnat förutses med lämplig försiktighet vid avtalets ingående eller hade undvikits av Solfaktor.
Kunden har vidare rätt till skälig ersättning om kunden kan dokumentera att Solfaktor har garanterat (försäkrat) vissa faciliteter vid vistelsen och dessa inte kan levereras (till exempel ett väsentligt önskemål till boendet från kundens sida, angående vilket han/hon har varit i skriftlig kontakt med Solfaktor omkring, och där Solfaktor har bekräftat denna facilitet).
Vill kunden ställa krav angående detta ska kunden meddela Solfaktor detta inom 7 dagar efter att kunden har fått besked om ändringen eller inställningen. Gör kunden inte detta bortfaller rätten att ställa krav.
Ändringar/inställningar från kundens sida
I den händelse att kunden efter betalning av handpenning (anmälningsavgift) och/eller bokningens fulla pris vill göra ändringar angående vistelsens varaktighet, annan semesterbostad, antal resenärer etc gäller avbeställningsvillkoren som framgår av bokningsbekräftelsen (en vistelse kan sällan ändras/uppdateras efter bokning, utan måste avbokas och bokas på nytt till det aktuella priset).
Observera att en vistelse vid bokningstillfället kan visas som " Ej återbetalningsbar", och denna typ av bokning är ofta prismässigt billigare i jämförelse med vistelser som är avbokningsbara, men dessa "ej återbetalningsbara" vistelser kan emellertid varken ändras eller avbokas när väl bokningen är genomförd.
Kundens plikter och ansvar
Kunden är ansvarig för att Solfaktor alltid har det/de riktiga namnet/namnen på bokningen samt kontaktupplysningar. Beställaren ombedes omgående kontrollera att uppgifterna på de tillsända/mottagna dokumenten efter bokning är korrekta. Kunden är skyldig att ge Solfaktor besked om eventuella handikapp eller allergier INNAN vistelsen bokas – detta är för att du som kund ska kunna få korrekt vägledning och därmed minimera risken för att du gör ett felköp. Solfaktor frånskriver sig ansvaret för bokningar som inte kan ändras eller avbokas, i det tillfälle ett handikapp eller liknande inte skriftligen har meddelats resebyrån före genomförandet av bokningen online, och att Solfaktor har fått möjlighet att besvara förfrågan innan bokningen genomförs.
Kunden är likaledes ansvarig att läsa igenom och förstå alla tillsända dokument och villkor efter mottagandet (kan ha skickats från Solfaktor eller samarbetspartners). I den händelse det finns frågor gällande det tillsända ombeds den resande att omgående kontakta Solfaktor skriftligen och/eller på telefon.
Kunden ska respektera de ordningsregler som är fastställda gällande semesterbostadens regler för vistelsen med mera. Grov eller upprepad överträdelse av dessa regler kan medföra avvisning från hotell, semesterbostad eller villa, varvid fortsatt vistelse måste ordnas och betalas av kunden själv.
Kunden är ersättningsskyldig i överensstämmelse med allmänna ersättningsregler för skador som han/hon förorsakar på ägodelar som tillhör andra kunder, Solfaktor, hotellet/semesterboendet/villan etc. Det åligger kunden själv att svara för alla eventuella utgifter som beror på att de gällande ordningsreglerna för vistelsen inte har följts.
Det utgår ingen ersättning för eventuella outnyttjade delar av vistelsen.
Solfaktors plikter och ansvar efter att vistelsen påbörjats
Information på Solfaktors hemsida är bindande för resebyrån. Informationen på hemsidan kan dock ändras före ankomsten, och under förutsättning att det är oväsentliga ändringar så kommer kunden bara få ett skriftligt besked om detta före ankomsten.
I den händelse att det mellan Solfaktor och kunden har ingåtts ett särskilt avtal som avviker från de på hemsidan angivna villkoren, är dessa enbart giltiga i den omfattning de är angivna på vouchern (vistelsebeviset) eller på annat sätt klart kan dokumenteras.
Pass, visum och vaccinationer
Den resande ansvarar själv för att ha giltigt pass, visum och eventuella nödvändiga vaccinationer, och Solfaktor tar inget ansvar för bristande, ej korrekta eller bristfälliga upplysningar som lämnats av den resande. Information fås genom att vända sig till respektive lands ambassad/konsulat, UD samt vårdcentral eller vaccinationscentral.
Den resande ska ha giltigt pass med minimum sex månaders giltighetstid (vid resans slut). Där utöver är det även den resandes eget ansvar att ha alla nödvändiga dokument, vilket bland annat omfattar visum och bevis på de vaccinationer som krävs. Solfaktor kan under inga omständigheter göras ansvariga för eventuella kostnader i samband med att kunden har brustit gällande att undersöka krav på visum och vaccination. Utgifter för pass, visum, vaccinationer, försäkring och liknande är inte inkluderade i bokningens pris, och ansvar för dessa förhållanden åligger den resande själv.
Resande med utländskt medborgarskap och svenskar med främlingspass ska kontakta den gällande ambassaden/konsulatet och/eller vaccinationscentral innan vistelsen bokas. Eventuella utgifter för pass, visum och vaccinationer ligger utanför Solfaktors ansvar.
Reklamation
Du som kund har rätt att reklamera tjänster som är köpta hos Solfaktor. Eventuella reklamationer ska framställas till hotellet/semesterlägenheten/villan och Solfaktor omgående (skriftligen och/eller på telefon), efter att du som kund har upptäckt den eventuella bristen, med tanke på att kunna få den avhjälpt på plats.
Vid reklamationer är det lämpligast att först personligen vända sig till receptionen på inkvarteringsstället. Blir felet inte avhjälpt ska Solfaktor kontaktas per telefon (kontaktupplysningar framgår av din bokningsbekräftelse). Utanför vanlig kontorstid hos Solfaktor ska du ska tala in ett besked på telefonsvararen och skicka ett e-mail till info@solfaktor.se och . Du kommer därefter bli kontaktad snarast möjligt.
Brister gällande vistelsen efter ankomsten
Det föreligger brister i vistelsen, om kunden inte mottar de tjänster som anges på Solfaktor.se, i tidningsannonser eller annat material (eller särskilt avtal med Solfaktor, som står angivna på vistelsebeviset/bokningsbekräftelsen), eller om tjänsterna är av ringare kvalitet än avtalat eller försäkrats. Oegentligheter som normalt är att betrakta som bagateller, anses dock inte vara brister. Det anses heller inte vara en brist i vistelsen att väder- och temperaturförhållanden på vistelseorten avviker från det vanliga, liksom förhållanden som till största del beror på kundens egen försummelse.
Är rummet/hotellet/semesterbostaden/villan på något vis bristfälligt har Solfaktor rätt och skyldighet att undersöka och avhjälpa en eventuell uppmärksammad brist, med mindre detta kommer innebära kostnader och ej oväsentliga olägenheter för Solfaktor som inte står i relation till bristerna. Kan avhjälpande inte göras, eller avhjälper Solfaktor inte bristerna inom rimlig tid, har kunden eventuellt rätt till förhållandemässig nedsättning av priset på vistelsen.
Erbjuder Solfaktor att avhjälpa en brist kan kunden inte kräva förhållandemässig nedsättning av priset, under förutsättning att avhjälpning sker inom rimlig tid och utan kostnader eller väsentliga olägenheter för kunden.
Underlåter kunden att omgående kontakta Solfaktor angående en eventuell brist, se ovanstående avsnitt om "Reklamation", förlorar kunden rätt till eventuell kompensation – reklamationer framställda efter hemkomsten mottas av Solfaktor som information och kommer att undersökas, men önskemål från kundens sida angående kompensation eller nedsättning av vistelsens pris kommer att avvisas.
Lider kunden ekonomisk förlust till följd av att vistelsen har betydande brister har kunden rätt till ersättning från Solfaktor, med mindre bristerna beror på en oberoende tredje part eller omständighet som inte hade kunnat förutses genom normal uppmärksamhet vid avtalets ingående eller ha undgåtts av resebyrån.
Solfaktor ger ingen ersättning för olägenheter beroende på försörjningsbortfall, där ibland tillfälliga/kortare avbrott på till exempel varmvatten, värme och luftkonditionering, liksom det inte utgår någon ersättning om pooler eller liknande faciliteter tillfälligt (kan vara under några timmar av en semesterdag) är ur drift på grund av nödvändiga reparations- eller underhållsarbeten. Slutligen frånskriver sig Solfaktor allt ansvar för information som står på hotellets/semesterbostadens/villans och andra portalers hemsidor med flera.
Störande ljud och arrangemang under vistelsen
Under vistelsens gång kan det förekomma olika fester, konserter och events, vilka kan påverka kundens vistelse, och som ligger utanför Solfaktors kontroll och vetskap. Det kan vara bröllop, födelsedags- och firmafester med mera som antingen kan pågå på stället eller i närheten av kundens boende. Under förutsättning att de beskrivna faciliteterna är tillgängliga så utgår det inte någon form av kompensation från Solfaktor för eventuella störande ljud som det kan medföra. I det tillfälle Solfaktor informeras av hotellet/semesterbostaden/villan om sådana arrangemang före ankomsten förmedlas denna information omgående vidare till kunden.
Vistelse under hög- eller lågsäsong
Det är oftast skillnad på att boka en vistelse i hög- respektive eller lågsäsong. Såväl prisnivå, servicenivå, tillgång till faciliteter och närmsta stads utbud kan variera. I Sydeuropa är högsäsongen oftast från juni till och med augusti, medan det på transatlantiska resmål kan variera (till exempel beroende på regnperioder).
Under högsäsong kan det förekomma en högre ljudnivå, eftersom flera resenärer är samlade i samma område. Det kan även innebära att check-in tar längre tid än förväntat och att det rent generellt förekommer mer liv och rörelse omkring ditt semesterställe, vilket måste kunna tolereras och accepteras.
Å andra sidan kan det under lågsäsong på och omkring semesterstället vara mycket lugnt och faciliteter samt öppettider på och omkring semesterstället kan vara begränsade.
Försvunna och kvarglömda föremål
Kunden ansvarar själv för att medtagna värdeföremål och kontanter förvaras på ett ansvarsfullt sätt under semestern. Solfaktor är inte ansvariga för värdeföremål som försvinner från förvaringsboxar eller liknande.
Efterlysning av kvarglömda föremål kan uteslutande göras genom direkt kontakt med hotellet/semesterbostaden – Solfaktor har inte möjlighet att agera mellanhand.
Reservationer
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och ändringar i såväl ovanstående villkor som det annonserade materialet på Solfaktors hemsida. Kända ändringar kommer att upplysas vid bokningstillfället. Där priset är angivet i främmande valuta uppmärksammar vi på att omräkningskursen till svenska kronor är gällande valutakurs vid faktureringstillfället med ett kurstillägg på 2-3%.
Personuppgiftspolicy
För att du ska kunna ingå ett avtal om köp av en vistelse hos Solfaktor, måste du låta dig registreras med följande personuppgifter:
- Namn
- Adress
- Telefonnummer
- Namn på eventuella medresenärer och barns ålder
Vi använder enbart de registrerade uppgifterna i samband med bokning av vistelsen hos våra samarbetspartners och för utskick av resehandlingar och dokument. Personuppgifterna registreras hos Solfaktor och bevaras för intern statistik (ca. 5 år).
När Solfaktor tar in personuppgifter via Solfaktor.se försäkrar vi oss om att det alltid sker med ditt uttryckliga medgivande, så att du är informerad om precis vilka uppgifter vi hämtar in och varför. Det är enbart medarbetare hos Solfaktor som har tillgång till dessa uppgifter som registreras om dig. Vi förvarar eller vidaresänder inte kunduppgifter i krypterad form. Uppgifter som har lämnats till Solfaktor skickas inte vidare eller säljs i någon form till tredje part och vi registrerar inga personkänsliga data.
Din rätt till insyn och invändningar
Som registrerad kund hos Solfaktor har du alltid rätt att göra invändningar mot registreringen. Du har även rätt att få insyn i vilka uppgifter vi har registrerade om dig. Dessa rättigheter har du i enlighet med gällande personuppgiftslag. Vill du göra invändningar eller enbart få insyn i de registrerade uppgifterna ber vi dig kontakta oss på info@solfaktor.se och din förfrågan kommer därefter besvaras snarast möjligt.
Behandling av tvist
Vid en reklamation från kunden mot resebyrån ska den resande göras uppmärksam på möjligheten för vidare klagomålsprocedurer i det tillfälle att kundens reklamation/krav inte blir tillmöteskommet eller att parterna inte kan enas. I sådant fall kan ärendet tas vidare till EU-kommissionens online plattform, ECC Sverige (tidigare Konsument Europa), om kunden vill göra en reklamation. Läs mer här