Solfaktor official logo

FAQ: Ofta ställda frågor angående resan

Välkommen till vår sida med allmän information om resor med Solfaktor (FAQ = Frequently Asked Questions).

Här kan du hitta svar på de vanligaste frågorna som uppstår före, under och efter resan. För flygresor, bilhyra och hotell har vi gjort särskilda FAQ.

Läs FAQ om flygresan här
Läs FAQ om bilhyra här
Läs FAQ om transfer här
Läs FAQ om hotell här

Allmän information

 

Avbokning

Vill du avboka din paketresa ombes du kontakta oss skriftligen. Resan kan enbart avbokas av resebeställaren och från samma e-mailadress som resan har bokats med. För regler angående avbokning av resor med Solfaktor hänvisar vi till våra resevillkor. 

Har du bokat "Enbart hotell" gäller andra avbokningsregler som är beroende av om du har bokat återbetalningsbart boende, eller om du har bokat en hotellvistelse som inte är återbetalningsbar. De aktuella avbokningsreglerna framgår av din bokningsbekräfelse.

Avbeställningsförsäkring

Du kan teckna en avbeställningsförsäkring vid sjukdom samtidigt som du bokar din resa, och vi rekommenderar alltid att du är ordentligt försäkrad före och under resan. Läs mer om avbeställningsförsäkring här. Du kan inte avboka en redan bokad avbeställningsförsäkring.

Attraktioner och sevärdheter

Hos Solfaktor är vi specialister på hotell och semesterbostäder, och självklart kan vi även en hel del om resmålen och sevärdheterna i närheten av ditt valda hotell eller semesterbostad. Under "Avstånd och attraktioner", kan du under varje hotell eller semesterbostad hitta ett par förslag på vad du kan uppleva i närområdet och på destinationen. Vill du ha ytterligare reseinspiration så hänvisar vi till vår blogg, där skriver vi också om upplevelser, sevärdheter och attraktioner på de resmål som du hittar hos Solfaktor.

Bokning av resa

Alla resor kan bokas online, och hos Solfaktor är det alltid valfritt avresedatum och valfri reslängd. Observera att om du vill ha ett skräddarsytt erbjudande på en resa, där du till exempel sätter ihop en semester där du bor på mer än ett hotell och behöver flyg och hyrbil, då ber vi dig fylla i en förfrågan, eftersom denna typ av resa inte kan bokas online. Du kan fylla i vårt frågeformulär här.

Betalning

Hos Solfaktor betalar du din resa online via en säker och krypterad förbindelse levererad av NETS och DIBS. För betalning kan du använda VISA, American Express, Diners Club, JCB och Mastercard. Har du valt att betala deposition (anmälningsavgift) vid bokningen så kan slutbetalning göras antingen via online kortbetalning eller som banköverföring. Du får en betalningspåminnelse cirka 50 dagar före avresan, såvida du inte redan har gjort din slutbetalning. Bankupplysningarna hittar du på din bokningsbekräftelse  och/eller på den betalningspåminnelse du mottar på den e-mailadress som du har skrivit in vid bokningen av resan. Läs mer om Solfaktors betalningsvillkor här.

Betalning på resmålet

Det kan förekomma vissa betalningar som måste göras på resmålet, ibland vid check-in. Detta rör sig om turistskatter, betalning för extra sängkläder, slutstädning, handdukar med mera. På hotell är alltid sängkläder samt handdukar och städning inkluderat i priset om inget annat står angivet i hotellbeskrivningen. Observera att en del semesterbostäder ber om en deposition vid check-in, denna deposition återbetalas vid avresa , under förutsättning att lägenheten eller semesterbostaden lämnas i samma skick som vid ankomst.

Biljetter/bokningsnummer/resehandlingar

Vid bokning av din resa mottar du ett e-mail med ditt bokningsnummer. Detta dokument ska du noga läsa igenom och spara eftersom det gäller som biljett/voucher för alla de köpta tjänsterna. Bifogat till ditt e-mail mottar du även ett vistelsebevis/hotellvoucher som du ska printa ut och lämna i receptionen vid check-in. Det kommer även vara en faktura och en Solfaktor flygbiljett (om du bokat flyg) bifogad till ditt mail. 

Har du bokat hyrbil till din resa kommer du få dig tillsänt en hyrbilsvoucher på den e-mailadress du skrev in vid bokningstillfället. Har du bokat en resa med flyg kommer ditt bokningsnummer till flygresan också stå med på din bokningsbekräftelse. Vi skickar inga utskrivna biljetter/vouchers med den vanliga posten. Har du problem med att skriva ut den biljett/voucher som du mottagit på e-mail bör du se över dina skrivarinställningar. För att kunna skriva ut en pdf- fil måste man ha ett program som kan läsa pdf- filer. Vi rekommenderar Adobe reader som du kan ladda ner här.

Barn och spädbarn

Som utgångspunkt ligger ett spädbarns åldersgräns mellan 0 och 2 år, och beteckningen barn ligger som utgångspunkt åldersmässigt mellan 2 och 11 år. Barn och spädbarn är naturligtvis välkomna som gäster hos Solfaktor, och om du helst vill bo på speciellt barnvänliga hotell och semesterbostäder så hittar du dessa under resetemat "Barnvänligt" och "Semesterlägenheter". Barnrabatter på både flyg och hotell kommer automatiskt vara avdragna från det pris som ges per person, när du får upp ett resultat i sökmotorn på hemsidan.

Deposition / anmälningsavgift

När du bokar din resa kan du välja att betala resans totala pris eller att bara betala en deposition/handpenning. Väljer du att betala en deposition beräknas denna som regel utifrån priset på flygbiljetterna (eftersom dessa inte är återbetalnings- eller ombokningsbara), biljetterna ställs ut direkt vid bokningstillfället. Senast 40 dagar före avresa ska slutbetalningen göras, och därför är det inte heller möjligt att välja betalning av deposition om du bokar en resa när det är mindre än 40 dagar till avresa. Du ser möjligheterna till att välja antingen full betalning eller betalning av deposition när du bokar och klickar dig vidare till betalningsfönstret. Var även uppmärksam på att depositionsbetalning inte kan väljas på en resa med ett totalpris under SEK 5 600,-

OBS: Om priset för vistelsen inte är återbetalningsbart, går det inte välja att betala deposition.

Fel och brister

Upplever du mot förmodan brister eller rena fel på din resa ombes du omgående kontakta receptionen, eftersom fel och brister ofta kan åtgärdas på plats. Får du ingen hjälp eller reception/husvärd saknas, ombes du att kontakta oss på e-mail eller telefon så att eventuella fel eller brister kan avhjälpas så fort som möjligt.  Du hittar vår kontaktinformation här. Vår kontaktinformation framgår även av den bokningsbekräftelse du mottog vid bokningstillfället, och som du ska ta med på din resa.

Förlängning / ändring av resan

Har du bokat en resa med flyg och hotell så kan resan i enstaka fall förlängas, under förutsättning att det finns lediga rum på hotellet eller lediga rum på ett annat hotell, som du gärna vill besöka på resmålet. Observera att flygbiljetterna har ställts ut på de datum som du angav vid bokningen, och kan därför inte utan vidare ändras (varför vi reserverar oss för eventuella önskemål om ändringar). Om du vill att Solfaktor ska göra en förfrågan om en ändring av din vistelse så tillkommer en serviceavgift på SEK 300,- per biljett och per rum. Vid en ändring samt utställande av en ny flygbiljett tillkommer en extra serviceavgift på SEK 700,- per biljett. Eventuella prishöjningar på biljetten står du själv för.

Försäkringar

Vi rekommenderar alltid att du före avresa har tecknat en reseförsäkring. Vi samarbetar med Gouda Reseförsäkring, hos vilka du kan köpa en reseförsäkring här. Vi rekommenderar även att du har beställt och tar med dig EU-kortet (sjukförsäkringskortet) på din resa.

Presentkort

Du kan även köpa ett presentkort hos Solfaktor. Om så är fallet ber vi dig kontakta oss på telefon eller per e-mail. Vi behöver veta beloppet på presentkortet samt vem det ska utställas till. Presentkortet har en giltighetstid på 2 år från utställelsedatum. Ett presentkort kan inte bytas in mot kontanter, men kan utnyttjas som full eller delvis betalning av en utvald resa allt efter pris och önskemål.

Kvarglömda saker

Du ansvarar själv för att medhavda föremål och kontanter förvaras på ett ansvarsfullt sätt. Solfaktor kan inte vara behjälpligt med att efterlysa kvarglömda föremål, detta måste du göra genom direktkontakt med hotellet/semesterbostaden. Eventuella kostnader i samband med att skicka hem kvarglömda föremål står du som kund själv för. 

Kontakt

Du kan kontakta Solfaktor via telefon, på e-mail och även på vår supportchat. Se vår kontaktinformation här.

Kreditkort

När du bokar din resa kan du betala online med kreditkort. Läs om betalning och kreditkort här.

Överlåtande av resa

Skulle du vilja överlåta din resa till annan person ombes du kontakta oss. Vid överlåtande av en resa tillkommer det en serviceavgift på SEK 400,- per person. Har du bokat en resa med flyg som du vill överlåta kan det tillkomma avgifter samt eventuella prisökningar på flygbiljetten från flygbolagets sida, dessa tillägg måste du själv stå för, och det är bara på enstaka reguljärflygbolag som det är möjligt att ändra namn utan extra kostnad. Detta kan du få besked om genom att kontakta Solfaktor, och om det inte är möjligt att göra en namnändring så rekommenderar vi att du själv köper en ny biljett. I de fall det går att ändra namn på flygbiljetten så tar Solfaktor ut en serviceavgift på SEK 700,- per person för ändring och utställande av ny flygbiljett.

Pass 

Du ska ha med dig ditt pass på resan och före avresa försäkra dig om att passet är giltigt under hela den period du reser, och på vissa destinationer upp till 6 månader efter att resan är avslutad. För särskilda regler om pass och inresa hänvisar vi till Utrikesdepartementets hemsida.

Rabatter

Alla rabatter och erbjudanden hittar du antingen i vårt nyhetsbrev, på vår Facebook-sida eller på vår Instagram-sida. När du söker din resa och får ett pris enligt den information du har angett i sökmotorn så kommer barnrabatter, spädbarnsrabatter, boka-tidigt-rabatter, "stay 7 - pay 6"-rabatter med mera alltid vara avdragna från det framsökta priset. Priset du mottar kommer alltid anges som pris per person.

Resevillkor

Du hittar Solfaktors resevillkor här. Vi rekommenderar alltid att du noga har läst igenom dessa innan du bokar din resa.

Resformer

Hos Solfaktor kan du välja att resa/boka din resa på 3 sätt. Du kan boka:

Enbart hotell 

Hotell + flygresa

Hotell + flygresa + hyrbil/transfer

Resegaranti

Bokar du en resa bestående av minst ett boende + flygresa så är du täckt av resegarantin.  Läs mer om resegaranti här.

Reseledare

När du reser med Solfaktor, har du som utgångspunkt inga reseledare eller guider knutna till din resa, med mindre att det står speciellt angivet på din bokningsbekräftelse och/eller resebeskrivning. Dock kan du med fördel kontakta receptionen på ditt hotell, där kan du ofta få goda råd, tips och praktisk information om hur du kan anmäla dig till guidade utflykter i lokalområdet.

Reklamationer

Skulle du mot förväntan uppleva fel eller brister under din resa ombedes du omgående ta kontakt med oss via telefon under öppettider, eller per e-mail. Här hittar du våra kontaktupplysningar vilka även framgår av din tillsända bokningsbekräftelse.

Tillbaka högst upp

Slutbetalning

Om du vid bokning av resan har betalat en deposition (anmälningsavgift) så ska slutbetalningen vara oss tillhanda senast 40 dagar före avresa. Du kan slutbetala din resa med kreditkort eller genom banköverföring, se bankuppgifter på din bokningsbekräftelse. 

Sjukdom under resan

Skulle du ha oturen att bli sjuk på din resa, och om det är så allvarligt att du har behov av läkarhjälp eller måste uppsöka sjukhus, då ska du omgående kontakta de lokala myndigheterna. Vi rekommenderar alltid att du före resan har tecknat en reseförsäkring som även täcker för sjukdom under resan. Vi rekommenderar även att du beställer det Europeiska sjukförsäkringskortet, EU-kortet, detta kort är gratis. Solfaktor samarbetar med Gouda Reseförsäkring. Läs mer om trygghet när du reser och försäkringar här.

Sjukförsäkringsbevis

Vi rekommenderar alltid att du har med ett sjukförsäkringsbevis från ditt försäkringsbolag, som bevis för att du är försäkrad om något oförutsett skulle inträffa. Därför rekommenderar vi alltid att du tecknar en reseförsäkring och beställer EU-kortet genom Försäkringskassan.

Tillägg och tillval

Vid tillval på en resa, till exempel uppgradering av rum, ändring av hyrbil, namnändringar med mera, tillkommer alltid en avgift på minst SEK 350,- se våra villkor här.

Transport till och från hotell

Som utgångspunkt rekommenderar vi alltid att du hyr en bil på din semester, eller köper till transfer. Vill du boka en transfer så kan du göra det samtidigt som du bokar flyg och hotell. Taxi, tågbiljetter, bussbiljetter eller annat är sådant du själv måste arrangera. I dessa fall hänvisar vi till Suntranfers eller Rome2Rio. Observera att ingen av dessa båda är samarbetspartner till Solfaktor.

Turistskatt 

På flera resmål ska man betala turistskatt vid ankomst eller vid avresa från hotellet/semesterbostaden. Denna turistskatt varierar och ska betalas lokalt på plats. Solfaktor har inte möjlighet att uppdatera och informera om lokala turistskatter, ej heller kan dessa betalas vid bokning av resan, eftersom skatten kan ändras av de lokala myndigheterna utan någon förvarning. Vanligtvis ska man, om resmålet tar ut en turistskatt, betala mellan 1-6 EUR per person per dag (i vissa fall med en maximal betalning på 10 dagar även om vistelsen skulle vara längre). Vi hänvisar till det enskilda landets turistbyrå för ytterligare och mer exakt information.

Unga under 18 år

Reser du som minderårig under 18 år ska du vara uppmärksam på följande:
- På många platser måste du ledsagas av en vuxen som har fyllt minst 18 år för att kunna checka in på hotellet
- Det är ditt eget ansvar att undersöka vilka regler som gäller i det land du reser till, och följa dessa.
- Solfaktor kan inte upplysa dig om det gällande hotellets regler - det är ditt eget ansvar att kontakta hotellet på förhand, och höra om de tillåter att du reser utan myndigt sällskap.
- Du ska ta med dig ett intyg på engelska från dina föräldrar, där de bekräftar att du har tillåtelse att resa tillsammans med ditt resesällskap, utan myndigt sällskap.

Läs mer här: Resor med minderåriga

Observera också att de flesta länder har samma alkoholpolitik som i Sverige, där unga under 18 år inte kan förvänta sig utskänkning av alkoholhaltiga drycker.

Visum

Krävs det visum för inresa på ditt valda resmål så måste du själv skaffa dig ett sådant. För andra länders pass och visumregler hänvisar vi till Utrikesdepartementets hemsida här.

Vaccinationer

I vissa länder kan det vara en fördel eller ett krav att vara vaccinerad mot olika sjukdomar. Solfaktor erbjuder ingen rådgivning angående vaccination. Vi hänvisar i stället till din egen vårdcentral eller vaccinationscentral.

Valuta

Vi rekommenderar att du tar med dig en viss del kontanter i den lokala valutan för ditt resmål. Du kan oftast betala med internationella kreditkort på ditt resmål, och ofta finns det även uttagsautomater i närheten av ditt hotell, men det kan även krävas körning till en automat om ditt hotell inte ligger centralt.

Väder och klimat

För väder- och klimatinformation på resmålet hänvisar vi till Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska institut, SMHI.

Ändringar / ombokning

Om du vill göra ändringar i din resa ombes du kontakta oss per e-mail eller telefon. Med hänsyn till de ändringar du eventuellt kan göra så hittar du den mesta informationen i denna FAQ, eller gå tillbaka högst upp på denna sida där du hittar särskilda FAQ's för hotellvistelsen, bilhyran och flygresan. Vid ombokning av hotellvistelse och flygresa tillkommer alltid en serviceavgift på minst SEK 700,- per bokning, under förutsättning att det går att ändra / omboka resan.

Öppettider

Våra öppettider är säsongsberoende och du hittar aktuella öppettider här.