Solfaktor official logo

FAQ: Ofta ställda frågor om hyrbil

I denna guide om hyrbilar har vi sammanställt information baserad på de erfarenheter vi själva har skaffat oss när vi reser och hyr bil på alla våra resmål.

Nedanstående information ska därför betraktas som "goda råd och tips vid hyra av bil" vilket vi hoppas att du kan få glädje av.

Solfaktor förmedlar hyrbilar genom Auto Europe. Bokar du en hyrbil när du reser med Solfaktor, rekommenderar vi alltid att du noga läser igenom vouchern från Auto Europe. Det är även viktigt att du läser igenom hyreskontraktet ordentligt vid uthämtning av hyrbilen, innan du skriver på kontraktet. 

Observera att du vid uthämtning av hyrbilen måste ha med dig ett internationellt kreditkort utställt i förarens namn (inte ett vanligt debetkort/bankkort).

Vi uppdaterar löpande nedanstående information, och har du ett gott råd som andra kan ha glädje av så får du gärna höra av dig till oss!

Ofta ställda frågor om:

 

Uthämtning av hyrbil - är det nödvändigt att jag har med min voucher, när jag hämtar ut hyrbilen?

Själva bokningsnumret är nödvändigt eftersom en voucher från Auto Europe innehåller information om den hyrda bilen, pris och andra specifika detaljer. Din voucher skickas per e-mail samtidigt med resebeviset från Solfaktor. Du ska vid uthämtning av din hyrbil skriva under ett hyreskontrakt med den lokala biluthyrningsfirman. Detta hyreskontrakt beskriver vad bilhyran inkluderar och exkluderar. Var därför säker på att acceptera tjänster du har behov av och avvisa produkter som du inte har behov av eller vill ha. Auto Europe kan inte återbetala eventuella kostnader som är godkända vid uthämtningen av hyrbilen hos den lokala biluthyrningsfirman. Observera dessutom att din voucher inte är ett hyreskontrakt. Det är ytterst viktigt att du sparar kontraktet du skrivit under hos biluthyraren vid uthämtningen av hyrbilen ända fram tills dess att blockeringen av självriskbeloppet har lyfts från det internationella kreditkort du använt vid uthämtningen. Blockeringen lyfts efter det att hyrbilen är återlämnad utan skador. Exakt hur lång tid det tar innan blockeringen är lyft är beroende på den enskilda biluthyrningsfirman. För detaljer om upphävandet av det blockerade beloppet ska du hänvända dig Auto Europe

Observera: Hämtar eller återlämnar du bilen utanför normala öppettider i tidsperioden kl. 23.00 till 08.00 tar enstaka biluthyrningsfirmor ut en extra avgift på cirka 40 EUR per påbörjad timme. 

Reser du på helger och framför allt under de stora internationella semesterperioderna, måste du på de flesta flygplatser beräkna extra lång tid för uthämtning av din hyrbil, eftersom det då ofta kan vara längre köer än normalt.

Återlämning av hyrbilen. Går det att lämna tillbaka hyrbilen efter stängningstid?

Personalen hos Auto Europe kan hjälpa dig med mer information om detta. De kan informera dig om de lokala öppettiderna och om den lokala biluthyrningsfirman har en återlämningsbox för hyrbilsnycklar. Ett avtal om att lämna bilnycklarna i en återlämningsbox, ska bekräftas av den lokala uthyrningsfirman vid utlämtningen av hyrbilen.

Observera vänligen att du är ansvarig för eventuella skador på hyrbilen fram till att biluthyrningsfirman öppnar igen, trots att du har parkerat hyrbilen enligt anvisningarna och lämnat bilnycklarna i återlämningsboxen. Ta därför alltid bilder av bilen utvändigt från alla sidor samt bilder av interiören om du lämnar bilen genom att lägga nycklarna i en återlämningsbox. Läs noga igenom kontraktet även när du skriver under kontraktet vid återlämning av bilen.

Det är viktigt att du sparar det kontrakt som du har ingått med uthyraren av hyrbilen!

Ålder på föraren. Finns det en åldersgräns för att hyra bil?

Ja, de flesta biluthyrningsfirmor kräver en lägsta och en högsta ålder på samtliga förare. Åldern kan variera från land till land, leverantörer och bilkategori, men normalt är minimiåldern mellan 21-24 år och maxåldern runt 70 år. Vid bokning av din hyrbil kommer du bli ombedd att uppge din ålder. Under förutsättning att du har gjort detta korrekt och det har bokats en bil så kommer det inte finnas någon åldersgräns för hyra en bil, men det kan förekomma avgifter. Avgiften kommer framgå av din voucher. I de flesta fall kommer den lokala biluthyrningsfirman ta ut en avgift för olika åldersklasser. 

Auto Europe på destinationen. Hur hittar jag Auto Europe, när jag ankommer till min destination?

Auto Europe förmedlar biluthyrning och har därför inte något eget biluthyrningskontor på destinationen. Auto Europe samarbetar med mer än 100 biluthyrningsfirmor, där ibland Avis, Rent a car, Hertz biluthyrning, SIXT, EuropCar, Maggiore, Budget och många flera. Namn, adress och telefonnummer till den lokala biluthyrningsfirman kommer att stå på den voucher du mottar från Auto Europe.

Bagage i hyrbilen

Många som bokar hyrbil väljer ofta den billigaste bilen som finns att hyra, denna bil är som regel av typen ”mini”. Eftersom de flesta hämtar sin hyrbil på en flygplats bör man dock tänka på att det inte finns mycket plats för bagage i en ”mini”-bil. Normalt har bilarna av typ ”mini” inte plats till mer än en liten väska, och är man mer än 2 personer som reser tillsammans bör man överväga en större bil, till exempel kategorin ekonomi eller kompakt.

Betalning av deposition. Hur betalar jag depositionen?

En deposition kan enbart betalas med ett internationellt kreditkort som är utställt i ditt/hyrarens/förarens namn. Debetkort och kontanter accepteras inte. Med internationella kreditkort menas till exempel Mastercard (observera att det ska vara ett Mastercard kreditkort), Visa, Eurocard, American Express, Diners Club med flera, men debetkort accepteras INTE. Kontakta din bank om du är i tvivel om ditt kort är ett debet eller ett kreditkort.

Bränslepolicy. Vilka regler gäller för den första tanken bensin i hyrbilen?

Generellt sett följer biluthyrningsfrimorna 4 regler: "Full/full" betyder, att du hämtar bilen med full tank och ska återlämna den med full tank. Du kommer därför att krävas på betalning om tanken inte är full. "Full/empty A" betyder, att du kan välja att köpa en full tank av biluthyrningsfirman vid uthämtning och återlämna bilen med tom tank. "Full/empty B" betyder, att du ska betala den lokala biluthyrningsfirman för en full tank och återlämna bilen med en tom tank. "Half/half" betyder, att du ska återlämna bilen med samma mängd bränsle som bilen hade vid uthämtning. Du kan inte få outnyttjat bränsle återbetalt.  Din aktuella bränslepolicy kommer framgå av din voucher. Är du osäker på vad som gäller kan du kontakta Auto Europe på tel. 010-888 66 52. Hyrbil genom Solfaktor är som utgångspunkt alltid "Full/full".

Deposition. Varför ska jag betala en deposition till den lokala biluthyrningsfirman när jag hämtar min hyrbil?

När du hämtar ut din hyrbil ska du erlägga en deposition för hyran. Denna deposition inkluderar som regel en tank bränsle och en försäkringsdeposition. Detta belopp blockeras på ditt kreditkort fram tills du återlämnar bilen i samma skick som när du hämtade ut den. Beloppet dras alltså aldrig från ditt kreditkort, men uthyraren förbehåller sig rätten att dra detta belopp om det skulle vara några skador på bilen. Beloppet för depositionen framgår av din voucher. Vid tillköp av självriskeliminering kommer ett eventuellt draget belopp återbetalas av Auto Europe minus en administrationsavgift. Du kan läsa mer om självriskeliminering här på sidan.

Dokument och handlingar. Vilka dokument och handlingar ska jag ha med mig vid uthämtning av hyrbilen?

När du hämtar ut din hyrbil på den lokala biluthyrningsfirman ska du ha med dig din Auto Europe voucher, ditt körkort, ditt pass och ett kreditkort (Mastercard, Visa, Eurocard, American Express, Diners Club med flera) utställt i ditt namn (namnet på föraren av bilen). Debetkort/bankkort accepteras INTE.

Efterbetalning med mera. Vad gör jag om den lokala biluthyrningsfirman har dragit pengar från mitt kreditkort?

Var vänligen uppmärksam på om den lokala biluthyrningsfirman drar en betalning från ditt kreditkort utan att informera om det. Vanliga orsaker till avgifter omfattar bland annat påfyllning av bränsle, om bilen har återlämnats med mindre bränsle än vad som krävs i hyreskontraktet, försenad återlämning, parkerings- eller fortkörningsböter, administrationsavgifter eller skador på fordonet. Om du inte förstår varför du har krävts på ett belopp, eller om du känner att avgiften är oberättigad, ombes du vänligen kontakta Auto Europes kundservice på  escapeawaycs@autoeurope.de  eller telefon 010-888 66 52.

Extra förare. Kan vänner eller familjemedlemmar också köra bilen utöver den som hyrt bilen?

Extra förare ska stå registrerade i hyreskontraktet vid uthämtning av hyrbilen. Extraförarna måste därför även vara närvarande vid uthämtningen samt kunna visa giltigt körkort och pass. De flesta biluthyrningsfirmor tar ut en daglig avgift per extraförare. Kontrollera vänligen hyresvillkoren på din voucher för ytterligare information om denna avgift. Kom ihåg att välja vem som ska stå som förare av bilen när du bokar din resa hos Solfaktor. Du kan enbart välja en förare vid bokning av din resa, och det är denna förare som ska ha med sig ett internationellt kreditkort utställt i sitt eget namn.

Extra försäkring. Har jag behov av någon extra försäkring?

Vid avhämtning av hyrbilen kommer den lokala biluthyrningsfirman eventuellt erbjuda dig extra försäkring, så som "Fullt skydd mot skada CDW" (som minskar självrisken), personförsäkring m.m. Du kan välja att teckna dessa extra försäkringar mot en avgift som betalas till den lokala biluthyrningsfirman, dessa extra försäkringar är emellertid inte obligatoriska. Har du valt Auto Europe Fullt skydd mot skada när du bokade resan hos Solfaktor, ska du vara medveten om att du inte behöver köpa några ytterligare extra försäkringar av uthyrningsfirman. Du ska emellertid fortfarande låta uthyraren blockera en deposition på ditt kreditkort. Personförsäkring är inte nödvändig om du har en egen reseförsäkring. Kontrollera alltid dina försäkringsförhållanden innan din avresa så att du vet vilka tillköp du eventuellt är i behov av. Vid uthämtning av hyrbilen efter en lång resa är det lätt att låta sig övertalas till att köpa mer än du egentligen behöver.

När du bokar en hyrbil hos Solfaktor i samband med din resa har du möjlighet att välja till "Hyrbil utan självrisk".

Extra utrustning. Vilken extrautrustning finns tillgänglig?

Är du i behov av barnstolar, bälteskuddar, takräcke eller GPS, kan detta bokas hemifrån via Auto Europe (se nedan) eller vid uthämtning av hyrbilen, då på förfrågan och efter tillgänglighet. All extrautrustning ska godkännas och bekräftas av den lokala biluthyrningsfirman. All betalning för extrautrustning ska betalas på plats till den lokala biluthyrningsfirman. Väntar du med att beställa extrautrustning till när du hämtar ut hyrbilen kan extrautrustningen vara slut.

Vill du boka extrautrustning hemifrån kan du göra det genom att skicka ett mail med dina önskemål till escapeawayres@autoeurope.de. Du ska använda bokningsnumret på din voucher, samt förnamn och efternamn på föraren av bilen.

Försäkring. Vilka täcker försäkringen?

När du hyr en bil genom Auto Europe, är försäkringen på hyrbilen täckt av den lokala biluthyrningsfirman, dock kommer Auto Europe beskriva hyresvillkoren på din voucher, vilka du ska läsa igenom noggrant. Din voucher skickas samtidigt som ditt resebevis från Solfaktor.

När du hyr bil genom Auto Europe inkluderar priset alltid ansvarsförsäkring och obligatoriska försäkringar (CDW = Collision Damage Waiver) samt stöldförsäkring (TP = Theft Protection). De obligatoriska och lagstadgade försäkringarna täcker inte skador på däck, glas, backspeglar, underrede, interiör, tak, motor, skador på lås och förlust av fordonets nycklar. Skulle du vilja försäkra dig mot de nämnda undantagen rekommenderar vi att du väljer till Auto Europes Fullt skydd mot skada, eller att du kontaktar ditt eget reseförsäkringsbolag för att få veta vad den täcker gällande en hyrbil på semesterresan.

Fria kilometer

När du hyr en bil hos Solfaktor inkluderar priset alltid fritt antal kilometer, om inte annat står angivet när du bokar resan (detta är ytterst sällan och gäller bara i ett fåtal länder).

På din voucher kommer det att stå vad som gäller för dig.

Hyresperiod. När påbörjas hyresperioden?

Själva hyresperioden är baserad på 24 timmar och börjar precis på den valda uthämtningstidpunkten, vilken även står angiven på din voucher. Sökmotorn hos Solfaktor ser automatiskt till att boka hyrbilen på den tidpunkt som ditt flyg ankommer och avgår, samt att informera Auto Europe om ditt flygnummer. Under förutsättning att du har bokat en resa med flyg hos Solfaktor!

Körkort. Är det nödvändigt att ha med sig ett internationellt körkort?

Ett internationellt körkort är nödvändigt om ditt körkort inte är skrivet med det romerska alfabetet och/eller om du reser utanför Europa. I dessa fall ska du ta med dig både ditt svenska körkort och ett internationellt körkort. På vissa destinationer med vissa lokala biluthyrningsfirmor är ett internationellt körkort nödvändigt för att få hyrbilen utlämnad. Denna information hittar du i våra hyresvillkor. Läs mer om internationellt körkort hos transportstyrelsen här.

Körning i andra länder.  Kan jag köra in i andra länder med min hyrbil?

Detta ska begäras vid bokning. En del biluthyrningsfirmor tillåter inte inresa i andra länder, en del accepterar det mot en extra avgift, medan andra accepterar det utan avgift. Detta är beroende av destinationen, den lokala biluthyrningsfirman och den valda destinationen som du planerar att besöka.

Länkar om hyrbil 

Läs även goda råd om hyrbil på nedanstående länkar:

Reklamation. Om jag vill klaga. Finns det då en reklamationsperiod som jag ska vara uppmärksam på?

Ja, om du upplever ett problem gällande din hyrbil så har du 90 dagar på dig från återlämningsdatum att göra oss uppmärksamma på detta. Kontakta kundservice på  escapeawaycs@autoeurope.de. Efter denna period kan vi inte längre vara behjälpliga. Du kan även hänvända dig direkt till Auto Europe på tel. 010-888 66 52. Skulle du mot förmodan skicka in en reklamation är det viktigt att du har sparat det kontrakt som har ingåtts med biluthyrningsfirman vid uthämtningen.

Självrisk. Vad betyder självriskeliminering/återbetald självrisk?

I händelse av skada eller stöld av hyrbilen kommer den lokala biluthyrningsfirman kräva dig på den avtalade självrisken, vilken framgår av din voucher. Med återbetald självrisk kommer Auto Europe återbetala detta belopp, sedan en administrationsavgift dragits av, under förutsättning att Auto Europe mottar de rätta dokumenten som kvitto på betalning, polisrapport, skaderapport och liknande. Detta är en återbetalning av självrisken och inte en återbetalning av beloppet för skadan som inte täcks av självrisken. Där utöver kommer du inte heller att motta någon återbetalning om det konstateras att skadorna på bilen beror på oaktsam körning av föraren. För mer information gällande detta hänvisar vi till Auto Europes hyresvillkor.

Skada / olycka. Procedur i händelse av skada / olycka?

I händelse av en olycka eller vid upptäckt av en skada på hyrbilen samt stöld ska detta meddelas till aktuell biluthyrningsfirma – inom 24 timmar. En skade- / stöld- / olycksrapport ska fyllas i / skrivas vid återlämningen av hyrbilen tillsammans med gällande biluthyrningsfirma.

I händelse av olycka / skada / stöld ska den lokala polisen informeras och en underskriven polisrapport medtas. Om tredje part är inblandad ska alla detaljer angående namn, adress, telefonnummer, dennes försäkringsbolag och kontaktuppgifter inskaffas och meddelas till den aktuella biluthyrningsfirman. Om tredje part är inblandad men inte finns på plats och/eller har flytt från platsen ska en rapport fyllas i tillsammans med polisen och biluthyrningsfirmanska informeras om saken. Vidare ska all information samt bilagor, här ibland hyreskontraktet, skickas till Auto Europe – efter att biluthyrningsperioden är avslutad.

I händelse av nödvändiga reparationer och/eller byte av någon reservdel, ska uthyrningsfirman godkänna detta innan det görs. Alla bilagor och underlag om din hyrbil ska sparas.

Om ovanstående förfaringssätt inte följs kan det leda till att den betalda självrisken inte blir ersatt.

Fullt skydd mot skada. Vad täcker Auto Europes Fullt skydd mot skada?

Förutom de obligatoriska försäkringarna som alltid ingår vid hyra av bil med Auto Europe samt återbetalning av en eventuell självrisk i tillfälle av skada så täcker Fullt skydd mot skada även skador på däck, glas, tak och underrede. Läs mer om Fullt skydd mot skada med Auto Europe här.

Typ av hyrbil. Kommer jag få exakt den biltyp och bilmärke som jag bokat?

Både Auto Europe och den lokala biluthyrningsfirman kan enbart garantera en viss bilkategori och inte en speciell bil eller bilmärke. Biluthyrningsfirman har bilar från flera olika bilmärken i samma kategori. Du som kund kan därför enbart vara säker på att få en bil i samma bilklass och med samma funktioner som har bekräftats i bokningen.

Typer av försäkringar. Hur är min hyrbil försäkrad?

Alla hyrbilar har en tredjepartsförsäkring med en minsta täckning enligt den lokala lagstiftningen. Alla hyrbilar har inkluderat skadeförsäkring (CDW) och stöldförsäkring i hyran. Dessa försäkringar har normalt en självrisk som den lokala biluthyrningsfirman kommer använda i händelse av skada eller stöld av hyrbilen. Läs mer om försäkringar, avbokning av självrisk och extraförsäkring här på sidan.

Voucher - det viktigaste!

Har du bokat hyrbil i samband med bokning av din resa så kommer du motta en hyrbilsvoucher från Auto Europe på den e-mail som du har angett vid bokningstillfället. Denna voucher ska du ha med dig när du hämtar ut din hyrbil, tillsammans med pass, körkort och ett kreditkort (inte ett debetkort), utan ett Mastercard, Visa, Eurocard, American Express eller liknande. Kortet ska vara utställt i förarens namn. Alla information som biluthyraren behöver står på vouchern. Observera att uthyraren inte nödvändigtvis kan se vilken försäkring du har, utöver alla de obligatoriska försäkringarna eller hyra med alla obligatoriska försäkringar + självriskeliminering (se även punkten om självriskeliminering). Eftersom uthyraren är säljare och oftast provisionsavlönad, eller kanske inte är van att läsa vouchers från Auto Europe, kan de mycket väl ge dig känslan av att bilen inte är försäkrad. Detta stämmer inte. Du kan även ges intrycket av att den deposition som ska ställas för bilen enligt en helt normal procedur kommer att dras från ditt kreditkort. Detta är heller inte korrekt. Depositionsbeloppet kommer att blockeras på ditt kreditkort på så sätt att uthyraren förbehåller sig rätten att dra ett belopp som maximalt motsvarar depositionen, i den händelse att hyrbilen har fått en skada.

Ändring av bokningen. Kan jag ändra eller avboka min bokning hos Auto Europe?

Du kan mycket väl ändra eller avboka din bokning hos Auto Europe. I de flesta fall kan detta göras ända fram till 48 timmar innan du ska hämta ut din hyrbil. Ändringar och avbokningar av hyrbilar kommer att påläggas en avgift på minimum 350 SEK.

Mer information om hyrbil

All information på denna sida är från Auto Europe och uppdaterades i januari 2022. Solfaktor rekommenderar alltid att du noga läser igenom de aktuella hyresvillkoren innan du bokar din hyrbil. Vill du veta mer så läs vår guide om hyrbil eller besök Autoeurope faq. Har du frågor angående hyrbilar är du naturligtvis även välkommen att kontakta oss. Var uppmärksam på att Auto Europe är förmedlare av hyrbilar, precis som andra företag, exempelvis Holiday Autos och Cartrawler.

ZD, THP, CDW på din voucher

ZD står för "Zero Deductible", vilket är en tillbakabetalning av självrisken. ZQ står för tillbakabetalning av självrisken och Fullt skydd mot skada. THP står för "Theft Protection" som är stöldförsäkring och CDW står för "Collision Damage Waiver", som är de obligatoriska olycks- och skadeförsäkringarna.

Tillbaka till sidan om hyrbil