Villkor vid köp av paketresor hos Solfaktor
Solfaktor med försäljningskontor i Köpenhamn är en del av Escape Travel Group med huvudkontor i Oslo. Escapeaway AS (teknisk arrangör) har ställt garanti i den norska resegarantifonden (nr. 921403909).
Villkoren gäller för paketresor som ingår under definitionen i Lagen om paketresor. Villkoren är utformade i enlighet med lagen om paketresor (paketreselagen) som Solfaktor är skyldig att följa. Denna är dessutom avtalsgrundläggande för avtalet mellan researrangören och kunden.
Vad är en paketresa?
Med en paketresa avses en kombination av minst två av följande element, som erbjuds och köps som ett komplett paket genom resebyrån:
- Transport, till exempel flygresa
- Inkvartering
- Annan turistmässig tjänst som inte är direkt knuten till transport, och som utgör en väsentlig del av paketresan.
Bokningen/avtalets ingående
Kontraktsförhållandet mellan dig som kund och Solfaktor uppstår, och är bindande för båda parter, genom ditt godkännande av villkoren som ska bekräftas från kundens sida innan bokningen genomförs online (steget före betalning). Därefter kommer en bokningsstatus inklusive bokningsnummer visas på skärmen, och det kommer även via e-mail skickas en bekräftelse från Solfaktor med alla detaljer gällande paketresan.
Om du mot förmodan konstaterar att det råder ett missförhållande mellan det bokade och det bekräftade ska du omedelbart kontakta Solfaktor för eventuella rättelser, såvida detta är möjligt.
Ett accepterat, skräddarsytt erbjudande som inte kan bokas via hemsidan kan först bekräftas: 1) När all information från kundens sida har skickats och mottagits av resebyrån. 2) Efter inbetalning av deposition (anmälningsavgift) och/eller det totala beloppet. 3) När samtliga av resans element är bokade och bekräftade hos Solfaktors leverantörer. 4) När du har mottagit en skriftlig bekräftelse.
Den (i bokningsförloppet eller anbudsgivandet) angivna informationen från Solfaktors och kundens sida anses som en del av avtalet, med mindre att ändringar eller annat har meddelats dig skriftligen vid bokningen, eller om det kan framvisas dokumentation på att de angivna upplysningarna i bekräftelsen inte är giltiga eller inaktuella (från resebyråns sida till exempel tekniska fel som har medfört felaktig prissättning , eller från kundens sida till exempel att ha skriftlig dokumentation för önskemål om ändringar, som har skickats till och bekräftats av resebyrån före kundens accept av ett skräddarsytt erbjudande).
Speciella önskemål från kundens sida angående resan eller vistelsen kan inte garanteras varken av stället för vistelsen, flygbolaget, Solfaktor eller andra leverantörer. Har kunden ett specifikt önskemål gällande vistelsen kan man under bokningsförloppet skriva en notering på engelska , vilken skickas direkt från bokningssystemet till stället för vistelsen. Det är dock viktigt att poängtera att önskemål inte kommer kunna bekräftas eller vara bindande, men stället för vistelsen kommer notera det och göra sitt bästa för att uppfylla dina önskemål vid ankomsten.
För barn och unga under 18 år som ska resa utan myndigt ressällskap, ska det vid ingående av ett avtal om köp av en resa, eller omedelbart därefter, skickas ett intyg från förälder/vårdnadshavare där det framgår att vederbörande har rätt att delta på resan. Om inget sådant intyg mottas vid avtalets ingående eller omedelbart därefter, förbehåller sig Solfaktor rätten att avboka resan i enlighet med de avbokningsregler som gäller vid den aktuella tidpunkten när avsaknaden av intyg kommer till Solfaktors kännedom.
Den person som står som nummer 1 på resan och/eller den person till vilken biljetten skriftligen sänds, betraktas som ägare av resan. Det är enbart denna person som kan ändra och/eller avboka resan. Eventuell kontakt, korrespondens eller allmänna frågor från Solfaktor gällande bokningen kommer ske till denna person. Bokar en person flera semesterboenden, betraktas samma person som ägare till samtliga bokningar.
Resans pris
Resans pris omfattar samtliga i bokningen och i avtalet nämnda tjänster samt alla kända skatter (dock aldrig turistskatt), avgifter, bidrag med mera som anges vid bokningstillfället samt bidrag till Resegarantifonden. Resans pris är beräknat och grundar sig på gällande/aktuella tariffer, avgifter och valutakurser, och som innan onlinebokningen är genomförd, kan ändras utan förvarning och utanför Solfaktors kontroll.
Priset på en paketresa inkluderar den av kunden valda flygtransporten till den valda flygplatsen tur/retur, flygplatsavgifter, passageraravgifter, inkvartering i valt rum/semesterlägenhet/villa. Priser på eventuella valfria tillköp som måltider, avbeställningsförsäkring vid sjukdom, hyrbil, transfer, bagage med flera kommer framgå under bokningsförloppet, i de fall de erbjuds.
Utgifter för pass, visum, vaccinationer, försäkringar och liknande , om inte annat anges, är inte inkluderade i resans pris, och ansvar för dessa åligger den resande själv.
Vi hänvisar till Solfaktor.se för information om priser i samband med eventuella barn- och extrabäddsrabatter (dessa upplyses dock som regel som en del av det totala paketpriset, varför det inte alltid är möjligt att se den specifika rabatten för barn och extrabäddar).
Det förekommer lokala skatter och avgifter som inte ingår i paketpriset, till exempel turistskatt, miljöavgift och/eller resortavgift. Skatten/avgiften fastställs årligen av de lokala myndigheterna och betalas av resenären direkt till reception/nyckelkontor. Angivna belopp i hotellbeskrivningar och på vouchers är alltid ungefärliga.
Om inget annat står angivet är resans pris beräknat per person med inkvartering i delat dubbelrum. Ensamresande kommer vanligtvis behöva betala ett tillägg för enkelrum/dubbelrum, vi hänvisar till de aktuella priserna på Solfaktor.se
Ålder på barn vid bokningstillfället
Den som bokar en resa hos Solfaktor ska vara myndig vid bokningstillfället, och om det är barn med på resan så är det barnens ålder på hemresedagen som ska skrivas in i bokningen, såvida det inte är födelsedatum som ska skrivas in. Åldersgränsen för spädbarn är normalt 0-1,99 år (alltså upp till 2 år). Övriga åldersgränser för barn (framför allt vid flygresor) är som regel från 2-11,99 år (alltså upp till 12 år).
Namn på flygbiljetter
Namnen på samtliga resande ska vara i överensstämmelse med dessas gällande pass. Artistnamn, smeknamn eller liknande får inte användas på flygbiljetter, då detta kan leda till avvisande vid check-in på flygplatsen.
Solfaktor påtar sig inget ansvar för de följder som kan uppstå på grund av felaktig information som resebyrån inte har haft möjlighet att känna till. Kontrollera alltid de inskrivna namnen och informationen före bokning/betalning och åter igen direkt efter mottagandet av bokningsbekräftelsen på e-mail. Är det något namn som är felstavat i samband med bokningen så riskerar du att åläggas en namnändringsavgift (i storleksordningen 1 000 - 2 000 kronor per namn, allt efter flygbolag). Detta är regler från utställningskontoren och flygbolagen, som Solfaktor vidareförmedlar, och Solfaktor förbehåller sig även rätten att ta ut en ändringsavgift per person, eftersom ändringen hos flygbolaget som regel inte kan göras av beställaren själv.
I den händelse det inte går att ändra namn/namnen på flygbiljetten, måste du köpa en ny flygbiljett på egen bekostnad.
Betalning
Om det vid betalning av resan inte finns möjlighet att välja något annat än att betala hela resans pris, så beror detta på att ingen av resans delar är återbetalbara, och bokningen kan varken ändras eller avbokas efter betalning.
Om man kan välja deposition (anmälningsavgift) i samband med betalning, så utgör denna cirka 40% av resans pris (kan dock variera från cirka 20-60% av resans totala pris) plus eventuell tillköpt avbeställningsförsäkring vid sjukdom som ska betalas samtidigt som resan bokas. Depositionen återbetalas inte vid en eventuell avbokning, varför vi rekommenderar samtliga resande att vara skyddade av en avbeställningsförsäkring vid sjukdom, under förutsättning att avbokning sker på grund av sjukdom (läs vänligen noga igenom avsnittet om avbokning längre ner på sidan).
Man kan inte slutföra en online-bokning innan en kortbetalning har genomförts.
Bokar du utifrån ett skräddarsytt erbjudande kan pris och plats inte bekräftas innan en deposition eller det totala beloppet har mottagits, och alla resans delar är bekräftade från de olika leverantörerna. Är depositionen inte inbetalad på avtalad tid hävs avtalet.
Solfaktor är en online-resebyrå och därför skickas inget material, bekräftelser eller annat med den reguljära posten. Den resande ska därför själv ombesörja utskrift av nödvändiga dokument för användning och framvisande under resans gång (till exempel bifogade flygbiljetter, hotell- och/eller transfervouchers samt dokument skickade separat per e-mail från Solfaktors leverantörer – till exempel hyrbilsvoucher).
Slutbetalning av paketresan ska vara Solfaktor tillhanda senast 40 dagar före avresedagen (eller som angivet på bokningsbekräftelsen). Om kunden inte följer betalningsvillkoren har resebyrån rätt att avboka resan utan förvarning och utan att återbetala/refundera alla övriga från kundens sida inbetalda belopp.
Vid bokning mindre än 40 dagar före avresedatum ska hela resans pris betalas till Solfaktor samtidigt som resan bokas.
Solfaktor tar inte emot kontant betalning.
Ändring av inbetalningsform
Når Solfaktor har mottagit kundens inbetalning, kan denna inte utan avgift ändras till annan betalningsform eller ett annat debit/kreditkort. I den händelse att kunden skulle vilja ändra betalningsform efter bokningen är genomförd kommer det alltid vara med förbehåll att det är möjligt att göra en sådan ändring, i sådana fall kommer kunden att åläggas en administrationsavgift per ändring/bokning.
Bekräftelse av paketresan
Vid accept av villkoren samt genomförd betalning kommer du omedelbart därpå motta en skriftlig bekräftelse till den e-mailadress som har angetts vid bokning. Skulle du inte ha mottagit denna bekräftelse inom rimlig tid, kontakta vänligen Solfaktor (titta i ditt spamfilter först). Hänvisa gärna till det bokningsnummer som visas på din skärm efter bokningen.
Om paketresan mot förmodan inte omgående kan bekräftas så kommer du få ett meddelande om detta på din skärm – likaledes kommer det stå angivet i det e-mail som skickas från Solfaktor. Inom 24 timmar eller första nästkommande vardag kommer du bli kontaktad antingen via e-mail eller på telefon med en status på om resan är bekräftad (du kommer då motta en uppdaterad bekräftelse och beloppet kommer därpå att dras från ditt kort) eller om bokningen inte kan bekräftas.
Om paketresan inte kan bekräftas så kommer Solfaktor kontakta dig så snart vi haft möjlighet att undersöka orsaken, beloppet kommer då inte att dras från ditt kort/konto innan ett eventuellt lämpligt alternativ har hittats. Du ombeds invänta en återkoppling från Solfaktor innan du som kund eventuellt måste försöka göra en ny och/eller annan bokning.
Som kund är det din skyldighet:
Att ansvara för att Solfaktor alltid har det/de riktiga namnet/namnen på samtliga resenärer på bokningen. Att omgående kontrollera att uppgifterna på de tillsända/mottagna dokumenten efter bokning är korrekta. Att ge Solfaktor besked om eventuella handikapp eller allergier INNAN paketresan bokas – detta är för att du som kund ska kunna få korrekt vägledning och därmed minimera risken för att du gör ett felköp. Solfaktor frånskriver sig ansvaret för bokningar som inte kan ändras eller avbokas, i det tillfälle ett handikapp eller liknande inte skriftligen har meddelats resebyrån före genomförandet av bokningen online, och att Solfaktor har fått möjlighet att besvara förfrågan innan bokningen genomförs.
Kunden är likaledes ansvarig att läsa igenom och förstå alla tillsända dokument och villkor efter mottagandet (kan ha skickats från Solfaktor eller samarbetspartners). I den händelse det finns frågor gällande det tillsända ombeds den resande omgående kontakta Solfaktor skriftligen och/eller på telefon.
Den resande är dessutom skyldig att följa flygbolagets, inkvarteringens och lokala leverantörers och myndigheters ordningsregler samt att visa hänsyn för sina medresenärer. Vid överträdelse av dessa regler av den resande har resebyrån och dess samarbetspartners rätt att avvisa kunden eller ställa den resande personligen och/eller ekonomiskt ansvarig för grov eller upprepad överträdelse av dessa regler. Resebyrån har inget ansvar för eventuella extrautgifter, och den resande kan inte ställa krav på återbetalning av de delar av resan som eventuellt inte utnyttjas, under förutsättning att orsaken hör till ovanstående angivna.
Avbeställnings- och reseförsäkring
Du är som resande själv ansvarig att stå för eventuella kostnader vid sjukdom, sjukhusvistelse eller liknande under resan. Vi rekommenderar därför att du har en gällande och täckande avbeställnings- och reseförsäkring.
Solfaktor samarbetar och fungerar som förmedlare av reseförsäkringar från Gouda Reseförsäkring (en del av Gjensidige), vilket innebär att det alltid kommer vara försäkringsvillkoren från Gouda som bestämmer omfattningen av ditt skydd. Kontakta Solfaktor eller Gouda för närmare information. En avbeställningsförsäkring vid sjukdom kan tecknas i samband med onlinebokningen och ska betalas samtidigt som bokningen. En avbeställningsförsäkring vid sjukdom kan vanligtvis inte avbokas efter att den tecknats. En avbeställningsförsäkring vid sjukdom med Gouda kan inte tecknas genom Solfaktor efter bokningen är genomförd.
Avbokningsregler
Avbokningar ska göras på kundens eget initiativ via ”Min Bokning” eller meddelas skriftligen till info@solfaktor.se från den e-mailadress från vilken bokningen är gjord och bokningsbekräftelsen är skickad till. Först när du har mottagit ett skriftligt svar från Solfaktor är din avbokning bekräftad.
- Vid avbokning efter inbetalning av deposition (anmälningsavgift) är hela depositionen förlorad
- Vid avbokning efter slutbetalning av resans totala pris, är hela resans pris förlorat
Överlåtande av en paketresa till andra kan som utgångspunkt inte göras. Resan ska avbokas, och därefter ska en ny bokning göras åt en annan deltagare med det dagsaktuella priset. Flygbiljetter kan aldrig ändras, avbokas eller återbetalas.
Pass, visum, vaccinationer med mera
Den resande ansvarar själv för att ha giltigt pass, visum och eventuella vaccinationer, och Solfaktor tar inget ansvar för bristande, ej korrekta eller bristfälliga upplysningar som lämnats av den resande. Information fås genom att vända sig till respektive lands ambassad/konsulat, UD samt vårdcentral eller vaccinationscentral.
Den resande ska ha giltigt pass med minimum sex månaders giltighetstid (vid resans slut). Där utöver är det även den resandes eget ansvar att ha alla nödvändiga dokument, vilket bland annat omfattar visum och bevis på de vaccinationer som krävs.
Resande med utländskt medborgarskap och svenskar med främlingspass ska kontakta den gällande ambassaden/konsulatet och/eller vaccinationscentral innan bokning av resa hos Solfaktor. Eventuella utgifter för pass, visum och vaccinationer ligger utanför Solfaktors ansvar.
Använder du medicin som till exempel innehåller starkt euforiserande ämnen, bör du fråga apoteket eller din läkare till råds och be om ett medicinintyg för resebruk. Solfaktor kan inte hållas ansvarig för eventuella följder beroende på saknat medicinintyg.
Ändringar/inställningar efter avtalets ingående
Om Solfaktor före avresan ställer in eller ändrar resan, kommer du snarast möjligt motta infomration via e-mail eller telefon. Det samma gäller om det före avresan visar sig att Solfaktor inte kommer kunna genomföra resan som avtalat, till exempel genom att inte kunna leverera de avtalade tjänsterna, eller att tjänsterna kommer att vara av sämre kvalitet än avtalat. Detta gäller dock inte ändringar eller oegentligheter som får anses vara av mindre väsentlig karaktär, bagatellartade, eller i händelse av uppgradering. Om det kan dokumenteras att resans ekonomiska värde har blivit lägre har kunden rätt till en förhållandemässig nedsättning av priset.
Prisändringar efter avtalets ingående
Solfaktor har efter avtalets ingående enbart rätt att höja priset på grund av ändringar av:
- Transportkostnader, här ibland bränslepriser. Skatter, avgifter eller avgifter för vissa tjänster så som flygplats-, hamn-, start- eller landningsavgifter
- Valutakurser, som har använts vid uträkning av priset för gällande paketresa
Vid en prishöjning ska besked ges snarast möjligt och senast 20 dagar före avresa, och den får inte överstiga 10% av resans marknadsförda värde. Respekteras inte dessa villkor kan du kostnadsfritt avboka resan. Detta gäller dock under förutsättning att din avbokning av resan meddelas Solfaktor omgående efter att du blivit informerad om prishöjningen.
Sker det prisändringar i nedgående riktning under ovan nämnda förhållanden inom 20 dagar före avresan, kan prisnedsättning inte krävas med mindre det är frågan om lokala skatter eller avgifter som tas bort eller sänks och där besparingen överstiger 150 kronor per person.
Solfaktors ansvar vid ändring/inställning
I den händelse att du lider direkt dokumenterad förlust på grund av en ändring/inställning gjordn av Solfaktor, kan du ha krav på ersättning i överensstämmelse med ovan nämnda, med mindre ändringen/inställningen beror på utifrån kommande omständigheter eller förhållanden som Solfaktor eller Solfaktors underleverantörer inte utifrån normal uppmärksamhet och omtanke hade kunnat förutse vid avtalets ingående.
Solfaktors ansvar är begränsat till de ersättningsbelopp som våra underleverantörer begränsar deras ansvar till enligt följande internationella konventioner:
- Vid sjötransporter: Gäller Aten-konventionen med tilläggsprotokoll
- Vid tågtransport: Gäller COTIF/CIV-konventionen om internationell järnvägstransportering
- Vid flygtransport: Gäller Montréal- och Warszawa-konventionerna och EU Förordningen 889/2002, som begränsar flygbolagens ersättningsansvar i händelse av död eller skada, förlust eller skada på bagage samt i händelse av försening.
Flygbolaget och därmed Solfaktors ersättningsansvar för förlorat, skadat eller försenat bagage är begränsat till 1131 SDR. Solfaktor agerar som agent för det/de i resan inblandade transportföretagen som enbart är ansvariga för det korrekta genomförandet av den transport de har bekräftat, och för det bagage de har medtagit. Solfaktor påtar sig inget ansvar för ändringar, förseningar och så vidare, som är en följd av avtalsbrott, strejker, väderförhållanden eller andra förhållanden som Solfaktor inte kan påverka.
Avbokning i händelse av krigshandling eller motsvarande
Om det inom en tidsrymd av 14 dagar före resans påbörjande förekommer krigshandlingar, naturkatastrofer, livsfarliga smittsamma sjukdomar eller liknande kan resan avbokas kostnadsfritt. Det är dock under förutsättning att offentliga myndigheter (UD eller sjukvårdsstyrelsen) direkt avråder från resor till det specifika området. Den kostnadsfria avbokningsrätten gäller dock inte om du vid avtalets ingående kände till den gällande händelsen, eller att händelsen var allmänt känd.
Om du besöker flera destinationer, har du enbart rätt att avboka den del av paketresan som omfattar de områden som det avråds att åka till. Om detta utgör den väsentliga delen av resan kan hela resan dock avbokas utan kostnad.
Flygtidtabeller och resplaner
Dessa är ofta framtagna lång tid före avresetidpunkten och flygbolagen kan göra ändringar även efter att biljetten är bokad/utställd. Sker det ändringar före avresan, men efter att biljetterna har ställts ut/skickats så kontaktar Solfaktor eller flygbolaget dig via e-mail eller telefon för att informera om ändringen. Vi rekommenderar att du löpande kontrollerar dina flygbokningar på flygbolagets/flygbolagens egen/egna hemsidor och kontaktar Solfaktor snarast om du skulle upptäcka väsentliga tidtabellsändringar, som du inte tidigare blivit informerad om av Solfaktor.
Du ska vara uppmärksam på att du enligt flygbolagets standardvillkor är förpliktigad att utnyttja samtliga flygsträckor i den ordningsföljd som framgår av din biljett och din resplan. Vid brott mot detta riskerar du att förlora rätten att använda dig av enstaka sträckor på din biljett.
Skulle du låta bli att använda din utresa så mister du som utgångspunkt rätten att använda din hemresebiljett. Om du låter bli att utnyttja en av sträckorna på biljetten mister du på samma sätt rätten att utnyttja de efterföljande sträckorna.
Hos Solfaktor hämtar vi vår information direkt från flygbolagens bokningssystem. Solfaktor kan inte göras ansvarig för att en flygbokning inte kan genomföras till exempel på grund av tekniska problem. Här hänvisar vi till avsnittet "Reklamation efter avslutad resa”, längre ner i detta avsnitt om villkor, för ytterligare information.
Online/fysisk check-in på flygresor
Fler och fler flygbolag kräver att man gör sin check-in online redan hemifrån för såväl ut- som hemresan. Detta gäller framför allt lågprisbolag som Ryanair, Easyjet, WizzAir, men det kan även förekomma hos reguljärflygbolagen.
I den händelse att du kommer till flygplatsen utan att ha gjort någon online check-in, kan flygbolaget kräva en avgift för fysisk check-in, som kunden själv måste betala. Solfaktor hänvisar till flygbolagets egen hemsida för ytterligare information och regler för check-in.
Check-in vid resor i Europa ska som regel vara avslutad senast 2 timmar före flygavgång. På transatlantiska flygningar stänger check-in som regel 2-3 timmar före flygavgång.
På grund av utökad säkerhetskontroll på alla flygplatser kan tiderna ibland vara väsentligt längre, och det är upp till den enskilda flygplatsen och/eller flygbolagen att bestämma check-in-tid. Var alltid på flygplatsen i god tid, så du inte kommer för sent till flyget. Det är ofta långa köer, både vid check-in-diskarna och vid de efterföljande pass- och säkerhetskontrollerna.
Du är personligen ansvarig att kontakta personalen om du i check-in-kön märker att du inte hinner göra din check-in i rätt tid och därmed inte hinner till den korrekta gaten i tid.
Kundens ansvar och plikter med mera
Kommer den resande inte i rätt tid till flygplatsen förlorar den resande rätten till flygresan/flygresorna och måste själv ombesörja sin transport på egen bekostnad (läs mer om regler för check-in på flygbolagets hemsida). Resebyrån är även utan ansvar om den resande själv ombesörjer transporten till flygplatsen vid hemresan och gör check-in i rätt tid. Den resande ansvarar själv för att såväl den egna personen som bagaget är lämpat för flyg- och eller marktransport.
Observera att gravida inte får flyga när de är i 8:e eller 9:e månaden.
Flygkaptenen kan avvisa personer som på grund av sjukdom, berusning eller andra orsaker enligt hans/hennes mening är olämpliga att delta på resan eller kan vara störande för medpassagerarna. Det utgår ingen ersättning för eventuella outnyttjade delar av resan, här ibland utflykter eller andra arrangemang på resmålet.
Om du uteblir utan att ha avbokat resan, och/eller att du inte infinner dig på angiven tid och plats för ut- eller hemresan eller inte kan följa med på resan på grund av bristfälliga resehandlingar eller ogiltigt pass, har Solfaktor rätt att behålla det totala priset för paketresan. Om en sådan situation uppstår kan kunden inte senare kräva ersättning från Solfaktor för outnyttjade tjänster.
Flygbolagens ansvar
Transport med flyg hör under bestämmelserna i Warszawa-konventionen från 1929 med senare ändringar och tillägg. Vid passagerartransport är ansvaret vid personskada begränsat till den i luftfartslagen fastsatta ansvarsgränsen.
Vid förlorat eller skadat bagage under flygtransport ska en anmälan omedelbart göras lokalt till flygbolagets representant/handling företag, och en så kallad PIR-rapport ska fyllas i. Övriga reklamationer ska framställas skriftligen direkt till flygbolaget inom 7 dagar efter mottagandet av det skadade bagaget. Vid förlorat eller försenat bagage gäller 21 dagar.
Enstaka flygbolag, och därmed även resebyrån har inget ersättningsansvar för skadat/förlorat bagage. Därför uppmanas kunden att teckna en separat bagageförsäkring.
Inkvartering
Den angivna bedömningen av hotell/villor/lägenheter är Solfaktors subjektiva värdering och den behöver inte nödvändigtvis vara i överensstämmelse med andra portalers värderingar. Den angivna officiella klassificeringen av varje semesterboende är hotellets/villans/lägenhetens egen, och denna har Solfaktor inget inflytande över.
Rummet/semesterlägenheten/villan kan förväntas vara tillgängliga senast kl. 17.00 på ankomstdagen, men är oftast klara tidigare. I ytterst sällsynta fall är dock rummen först klara fram mot kvällen. Man ombeds att lämna rummet eller lägenheten före kl. 10.00 på avresedagen, om inte annat står angivet. På hotell/semesterlägenheter/villor kan det förekomma olikartade rum vilket inte berättigar till kompensation.
Vid överbokning eller oförutsedda problem i samband med inkvarteringen kan Solfaktor flytta gäster till andra hotell/lägenheter med samma standard, eller bättre, utan någon form av ytterligare kompensation. Ombokningen kommer som regel vara i samma område/stad som det bokade eller så nära det ursprungligen bokade som möjligt.
Observera att en del hotell/lägenheter/villor inte har dygnsöppen reception, varför det kan vara begränsningar gällande ankomsttider. Senaste check-in-möjlighet på ankomstdagen framgår av beskrivningen på hemsidan och/eller på din bokningsbekräftelse.
Måltider
Såvida det av "priset inkluderar" vid bokningen framgår att vistelsen inkluderar hel eller delvis pension/måltider, betyder det följande:
Frukost (kvartspension): Börjar med frukost på vistelsens andra dag, och slutar med frukost på avresedagen från boendet.
Halvpension: Börjar med middag på kvällen på ankomstdagen, och slutar med frukost på avresedagen från boendet.
Helpension: Börjar med middag på kvällen på ankomstdagen, och slutar med lunch på avresedagen från boendet.
All Inclusive: Som utgångspunkt inkluderar all inclusive dagens 3 huvudmåltider (frukost, lunch och middag) inklusive icke alkoholhaltiga drycker börjande med middag på ankomstdagen och avslutas med frukost på avresedagen. Ofta finns det möjlighet att förse sig med olika snacks, glass, dryckesvaror med mera under dagens lopp (vanligtvis fram till kl. 22.00). På en del ställen kommer även lokala, alkoholhaltiga dryckesvaror vara inkluderade. Vi reserverar oss för ändringar, och det kan finnas olika varianter av all inclusive allt efter land och resmål. Vi hänvisar till Solfaktors specifika hotellbeskrivningar. All inclusive kan på flera ställen bokas i olika varianter (Light, Plus, Ultra med flera).
Städning och slutstädning i semesterlägenheter
I semesterlägenheter och villor kan man inte förvänta sig daglig städning (samt byte av handdukar, sängkläder med mera). Det görs som regel var 3:e eller 4:e dag (på enstaka ställen är det en gång i veckan eller mer sällan), men detta beror på respektive semesterbostad, och information om detta kommer att framgå av beskrivningen på hemsidan. Det går som regel att beställa och betala för extra städning samt byte av handdukar/sängkläder under vistelsen genom att hänvända sig till receptionen.
Slutstädning av semesterlägenheten är i de flesta fall obligatorisk och ska betalas direkt på stället, om det inte är inkluderat i vistelsens pris. Detta kommer att framgå av beskrivningen på hemsidan eller på bokningsbekräftelsen. Kontakta Solfaktor före din bokning om du har frågor angående städning med mera under semestern.
Störande ljud och arrangemang under vistelsen
Under vistelsens gång kan det förekomma olika fester, konserter och events, vilka kan påverka kundens vistelse, och som ligger utanför Solfaktors kontroll och vetskap. Det kan vara bröllop, födelsedags- och firmafester med mera som antingen kan pågå på stället eller i närheten av kundens boende. Under förutsättning att de beskrivna faciliteterna är tillgängliga så utgår det inte någon form av kompensation från Solfaktor för eventuella störande ljud som det kan medföra. I det tillfälle Solfaktor informeras av hotellet/semesterbostaden/villan om sådana arrangemang före ankomsten förmedlas denna information omgående vidare till kunden.
Vistelse under hög- eller lågsäsong
Det är oftast skillnad på att boka en vistelse i respektive hög- eller lågsäsong. Såväl prisnivå, servicenivå, tillgång till faciliteter och närmsta stads utbud kan variera. I Sydeuropa är högsäsongen oftast från juni till och med augusti, medan det på transatlantiska resmål kan variera (till exempel att en regnperiod ofta betecknas som låg- eller mellansäsong).
Under högsäsong kan det förekomma en högre ljudnivå, eftersom flera resenärer är samlade i samma område. Det kan även innebära att check-in tar längre tid än förväntat och att det rent generellt förekommer mer liv och rörelse omkring ditt semesterställe, vilket måste kunna tolereras och accepteras.
Å andra sidan kan det under lågsäsong på och omkring semesterstället vara mycket lugnt och faciliteter samt öppettider på och omkring semesterstället kan vara begränsade.
Fel, brister eller oegentligheter under vistelsen
Om du upptäcker brister under vistelsen ska eventuella klagomål omgående riktas till såväl stället för vistelsen (receptionen eller kontaktpersonen) som Solfaktor. Om bristerna upptäcks utanför kontorets öppettider ska du omgående skicka ett mail till Solfaktor samt ringa till Solfaktor på det telefonnummer som står angivet på din bokningsbekräftelse och tala in ett meddelande (kom ihåg att tydligt ange ditt bokningsnummer). Underlåter du att omgående kontakta Solfaktor kommer det normalt medföra att du mister rätten till eventuell kompensation eller ersättningskrav.
Det föreligger brister i vistelsen, om kunden inte mottar de tjänster eller särskilt avtal som bekräftats av Solfaktor, eller att det kan dokumenteras att tjänsterna är av ringare kvalitet än avtalat.
Resebyrån ger ingen ersättning för olägenheter beroende på försörjningsbortfall, där ibland tillfälliga/kortare avbrott på till exempel varmvatten, värme och luftkonditionering, liksom det inte utgår någon ersättning om pooler eller liknande faciliteter tillfälligt och under kortare perioder är ur drift på grund av nödvändiga reparations- eller underhållsarbeten.
Solfaktor frånskriver sig allt ansvar för information som finns i hotellets egna broschyrer, på hotellets egen eller andras hemsidor eller plattformar.
Avhjälpning av fel och brister
När Solfaktor erbjuder sig att avhjälpa en dokumenterad brist, och detta sker inom rimlig tid och utan kostnader eller väsentliga olägenheter för kunden, kan denna inte kräva nedsättning av priset eller häva avtalet. Sker avhjälpning inte som ovan nämnt, eller kan avhjälpning inte krävas eftersom avhjälpning skulle påföra Solfaktor kostnader som ej är förhållandemässiga till felet eller medföra väsentlig olägenhet, kan du i flera fall kräva ett förhållandemässigt, lämpligt avslag på resans pris, med mindre bristen beror på förhållanden som gör Solfaktor ansvarsfritt enligt Paketreselagen.
Försvunna och kvarglömda föremål
Kunden ansvarar själv för att medtagna värdeföremål och kontanter förvaras på ett ansvarsfullt sätt under semestern. Solfaktor är inte ansvariga för värdeföremål som försvinner under semestern - ej heller från förvaringsboxar eller liknande. Efterlysning av kvarglömda föremål kan uteslutande göras genom direkt kontakt med hotellet/semesterbostaden – Solfaktor har inte möjlighet att agera mellanhand mellan kunden och stället för vistelsen, varken under vistelsen eller efter avslutad vistelse.
Reklamation efter avslutad resa
Du som kund har rätt att reklamera tjänster som är köpta hos Solfaktor. Reklamationer ska framställas skriftligen och kan adresseras till: info@solfaktor.se
Som beskrivet i avsnittet "Fel, brister eller oegentligheter under vistelsen” är det ytterst viktigt att du som kund omgående kontaktar Solfaktor eftersom du annars kan förlora rätten till eventuell kompensation. Ditt klagomål kan vara omöjligt eller mycket svårt att undersöka eller kan till och med bli avvisat om du först kontaktar oss efter hemkomsten.
I det fall din reklamation gäller andra tjänster i din paketresa än själva vistelsen så är det på samma sätt viktigt att omgående kontakta den gällande leverantören (kan vara flygbolaget, biluthyrningsföretaget eller transferbolaget) samt Solfaktor. Alla relevanta kontaktupplysningar framgår av dina resedokument.
Solfaktor är till följd av sitt medlemskap i "Danmarks Rejsebureau Forening" skyldig att uppfylla kraven från "Pakkerejseankenævnet" (jämkningsnämnden), med mindre att föreningens styrelse ger dispens från detta krav eftersom man vill pröva saken i domstol i jämförelse med föreningens bolagsordning.
Klagomål gällande flygförseningar, överbokning eller avvisande vid ombordstigning ”Denied Boarding” hänvisas till EU Förordningen 261/2004 - Flygpassagerares Rättigheter. Ytterligare information kan läsas på www.transportstyrelsen.se (Regler för luftfart). Solfaktor är som resebyrå inte omfattad av och heller inte underlagd EU Förordning 261/2004, som uteslutande behandlar förhållanden mellan den resande och flygbolaget. Sistnämnda har ensam ansvaret för det korrekta genomförandet av den flygtransport samt medhavt bagage, som har bekräftats.
Ersättning för personskada och för skada på bagage är begränsat i överensstämmelse med reglerna i internationella konventioner. För flygtransport hänvisas till avsnittet om flygbolagets ansvar. Alla ankomsttider som står angivna på hemsidan, på resebeviset med mera är att betrakta som förväntade och står alltid angivna i lokala tider.
Följande förhållanden anses vanligtvis inte som brister vid en paketresa:
a) Avvikelser från kundens förväntningar, som ej har utlovats av resebyrån – till exempel den lokala byggnadsstandarden på resmålet eller andra destinationsberoende förhållanden, som får betecknas som "vanliga" eller av mindre väsentlig karaktär.
b) Onormala väder- och naturförhållanden som resebyrån inte har haft eller borde ha haft kännedom om.
c) Förhållanden som resenären måste kunna förvänta sig att de tidvis kan uppstå, och som ligger utanför resebyråns kontroll, eller som avviker från det som var förutsatt vid avtalets ingående. Byte av vistelse på grund av överbokning betraktas dock inte som förväntade avvikelser.
Behandling av tvist
Vid en reklamation från kunden mot resebyrån ska den resande göras uppmärksam på möjligheten för vidare klagomålsprocedurer i det tillfälle att kundens reklamation/krav inte blir tillmöteskommet eller att parterna inte kan enas. I sådant fall kan ärendet tas vidare till ”Pakkereisenemnda” (motsvarande Allmänna reklamationsnämnden i Sverige), och observera att det kan tillkomma avgifter på det insända, vilket ligger utanför Solfaktors kontroll.
Dessutom kan EU:s klagoportal, Konsumenter Europa, användas om kunden vill göra en reklamation. Detta är framför allt relevant om den klagande är bosatt och har adress i ett annat EU/EES-land. Läs mer här
Förbehåll
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och ändringar i såväl ovanstående villkor som det annonserade materialet på Solfaktors hemsida. Kända ändringar kommer att upplysas vid bokningstillfället. Där priset är angivet i främmande valuta uppmärksammar vi dig på att omräkningskursen till svenska kronor är gällande valutakurs vid faktureringstillfället med ett kurstillägg på 2-3%.
Ångerrätt
Det ges ingen ångerrätt på Solfaktors produkter i en paketresa. Enligt e-handelslagen är det vanligtvis 14 dagars ångerrätt vid handel via Internet. Detta gäller dock inte för inkvartering och transport, jämför Konsumentavtalslagen.
Personuppgiftspolicy
För att du ska kunna ingå ett avtal om köp av en paketresa hos Solfaktor, måste du låta dig registreras med följande personuppgifter:
- Namn enligt pass på alla resande
- Födelsedatum
- Adress
- Telefonnummer
- Ovanstående för användning före och under resan
Vi använder enbart de registrerade uppgifterna i samband med bokning av vistelsen hos våra samarbetspartners och för utskick av resehandlingar och dokument. Personuppgifterna registreras hos Solfaktor och bevaras för intern statistik (ca 5 år).
När Solfaktor tar in personuppgifter via Solfaktor.se försäkrar vi oss om att det alltid sker med ditt uttryckliga medgivande, så att du är informerad om precis vilka uppgifter vi hämtar in och varför. Det är enbart medarbetare hos Solfaktor som har tillgång till dessa uppgifter som registreras om dig. Vi förvarar eller vidaresänder inte kunduppgifter i krypterad form. Uppgifter som har lämnats till Solfaktor skickas inte vidare eller säljs i någon form till tredje part och vi registrerar inga personkänsliga data.
Din rätt till insyn och invändningar
Som registrerad kund hos Solfaktor har du alltid rätt att göra invändningar mot registreringen. Du har även rätt att få insyn i vilka uppgifter vi har registrerade om dig. Dessa rättigheter har du i enlighet med gällande personuppgiftslag. Vill du göra invändningar eller enbart få insyn i de registrerade uppgifterna ber vi dig kontakta oss på info@solfaktor.se och din förfrågan kommer därefter besvaras snarast möjligt.