FAQ: Ofta ställda frågor om transfer
Välkommen till vår sida med allmän information och (FAQ = Frequently Asked Questions) angående transfer med Solfaktor. Här hittar du de oftast ställda frågorna och praktisk information om din transfer.
Solfaktor förmedlar transfer genom Hotelbeds, HoildayTaxis och MTS. Upphämtning och avlämning sker på den flygplats som du ankommer till och som du avreser från samt anpassas till dina valda flygtider. På själva destinationen/resmålet använder sig våra levernatörer sig av lokala transferbolag.
Hos Solfaktor kan du boka 4 olika typer av transfer:
- Delad transfer i en stor buss med stopp på vägen
- Delad transfer i en mindre shuttlebuss med stopp på vägen
- Privat transfer i shuttlebuss direkt till hotellet
- Privat transfer i taxi direkt till hotellet
Läs mer om delad och privat transfer här nedan.
Om du bokat en transfer ska du skriva ut din voucher och ta med den på resan, eftersom den ska visas för chauffören. Du ska kontrollera att alla upplysningar på din voucher är korrekta!
- Uppämtning på flygplatsen (pick-up point)
- Upphämtning på hotellet och körning till flygplatsen
- Annullering/avbokning
- Bagage/specialbagage
- Barn
- Barnstolar
- Delad transfer
- Flygförsening/ändrade flygtider
- Försenat bagage
- Överlåtande av transfer
- Privat transfer
- Rökning och alkohol
- Väntetider
- Voucher
- Ändringar
Upphämtning / mötesplats på flygplatsen (pick-up point)
All information om upphämtning / mötesplats på flygplatsen står på den voucher som du har mottagit som en bifogad PDF-fil när du bokade resan. Du ska noga läsa igenom din voucher innan du reser på semester. Den information om upphämtning / mötesplats som framgår av din voucher, är beroende av vilken typ av transfer du har bokat. På vouchern kommer det även finnas information om hur lång tid det får gå innan du har hittat din mötesplats eller din chaufför. Har du bokat transfer av typ 1 eller 2, ska du gå till den mötesplats som står angiven på din voucher. Har du bokat transfer av typ 3 eller 4 kommer det oftast finnas en chaufför som väntar på dig med en skylt med namnet på den som står som beställare av resan. Läs mer om privat transfer och delad transfer längre ner på denna sida.
OBS: Är du försenad så är det ditt eget ansvar att ringa till transferbolaget och ge besked om förseningen. De kontaktupplysningar som du behöver står på din voucher. Ger du inte besked om förseningen i god tid kommer du betecknas som en "no-show", och din transfer samt möjlighet till återbetalning kommer gå förlorad. Normalt sett ska du ha hittat mötesplatsen eller din chaufför senast 60 minuter efter att du har landat. Exakta villkor framgår av din voucher. Kan du inte komma i kontakt med transferbolaget, ska du ringa till leverantören (Hotelbeds, HolidayTaxis eller MTS), och telefonnumret hittar du på din voucher. Om du inte kan hitta din transfer ska du också ringa till transferbolaget och om de inte svarar ska du ringa till leverantören Hotelbeds, HolidayTaxis eller MTS.
Upphämtning på hotellet och körning till flygplatsen
All information om upphämtning (pick-up point) vid ditt hotell samt avlämning på flygplatsen står på den voucher, som du har mottagit som en bifogad PDF-fil när du bokade din resa. Du ska läsa igenom din voucher mycket noga innan du reser på semester. Den information om upphämtning som framgår av din voucher är beroende av vilken typ av transfer du har bokat. På vouchern kommer det även finnas information om hur lång tid det får gå innan du har hittat ditt upphämtningsställe eller din chaufför. Har du bokat transfer av typ 1 eller 2 ska du gå till mötesplatsen som står angiven på din voucher eller som har meddelats dig. Har du bokat transfer av typ 3 eller 4 kommer det oftast finnas en chaufför som väntar på dig med en skylt med namnet på den som bokade resan. Läs mer om privat transfer och delad transfer längre ner på denna sida.
OBS: Är du försenad så är det ditt eget ansvar att ringa till transferbolaget och ge besked om förseningen. Den kontaktinformation som du behöver står på din voucher. Ger du inte besked om förseningen i god tid kommer du betecknas som en "no-show", och din transfer samt möjlighet till återbetalning kommer gå förlorad. Normalt sett ska du ha hittat mötesplatsen eller din chaufför senast 10 minuter före tidpunkten som står angiven på din voucher. eller som har meddelats dig. Dina exakta villkor framgår av din voucher.
Upphämtningstiden är anpassad så att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Vid transatlantiska resor hämtas du så att du är på flygplatsen senast 3 timmar före avresa. Om din transfer inte har kommit senast 15 minuter efter den tidpunkt som är bekräftad på din voucher och du har följt de procedurer och anvisningar som står angivna på din voucher (kontaktat transferbolaget/leverantören per telefon), ska du hitta en alternativ transport till flygplatsen. Du ska spara kvitton på alla kostnader i den händelse du vill ställa krav mot leverantören och/eller förmedlaren. Dessa kvitton ska skickas till oss, som kommer undersöka, och ev återbetala dina omkostnader, under förutsättning att de erkänner dina krav. Kostnaderna får aldrig överstiga priset för vad en lokal taxi skulle kosta på den sträcka du ska färdas.
Solfaktor eller leverantören av din transfer tar inte ansvar för de extrakostnader som uppstår om du inte skulle hinna till ditt flyg.
Annullering/avbokning
En transfer kan i de flesta fall avbokas fram till 72 timmar före ankomst/avresa. Transfern kommer då återbetalas mot en avgift på SEK 450,-. Det kommer inte återbetalas något om inte avbokningen genomförs senast 72 timmar före ankomst/avresa. En "no-show" om du inte infinner dig, kommer att betraktas som en annullering/avbokning. Annullering/avbokning ska göras skriftligen till info@solfaktor.se.
Bagage/specialbagage
Du får medföra 1 stycke stort bagage (som regel motsvarande ditt incheckade bagage på flyget) samt 1 stycke handbagage. Bagaget ska vara märkt med ditt fullständiga namn. Har du behov av extrabagage eller specialbagage, ska du kontakta leverantören av din transfer. Det kan förekomma avgifter, och kontaktuppgifterna framgår av din voucher. Med specialbagage menas till exempel golfutrustning, surfbräda, elektrisk rullstol, barnvagnar, cyklar med flera. Eventuella extrakostnader för dessa ska betalas direkt till leverantören av din transfer. För ytterligare information ska du kontakta leverantören. Kontaktupplysningarna står på din voucher.
Barn
Barn under 14 år ska resa i sällskap av en vuxen. Hos vissa leverantörer krävs även betalning för barn under 2 år.
Barnstolar
Leverantören av transfern kommer anstränga sig att uppfylla alla lagstadgade krav och förhållningsregler när det gäller barnstolar. Har du bokat en transfer där du behöver barnstolar är det ditt eget ansvar att kontakta leverantören och få de önskemål om barnstolar som du har bekräftade. Kontaktupplysningar framgår av din voucher.
Delad transfer
En delad transfer kan antingen vara en stor eller en liten buss. Du ska vara på mötesplatsen senast 10 minuter före avgång. Det är flera passagerare och bussen kör därför inte direkt från flygplatsen till ditt hotell, utan ska som regel göra flera stopp längs vägen för att lämna av andra passagerare. Det samma gäller när du blir upphämtad på hotellet och ska tillbaka till flygplatsen. Tiderna är alltid anpassade i förhållande till din flygresa.
Vid delad transfer har leverantören inget ansvar för att kontrollera om du är försenad. Du ska därför själv informera leverantören om alla eventuella förseningar på det telefonnummer som står angivet på din voucher. Leverantören kommer då i de flesta fall att ändra din bokning så du hinner med nästa avgång. Eventuella extrakostnader ska du själv stå för.
Flygförseningar/ändrade flygtider
Är ditt flyg försenat eller om dina flygtider har ändrats är det ditt eget ansvar att ge leverantören besked. Kontaktinformationen står på din voucher. Eventuella ändringar ska accepteras och bekräftas av leverantören av din transfer. Leverantören anstränger sig alltid att tillmöteskomma alla förseningar och ändringar. Det kan förekomma extrakostnader i samband med ändringar och flygförseningar. Dessa kostnader ska du själv stå för.
Försenat bagage
Är ditt bagage försenat så ska du ändå uppfylla de krav som gäller för din transfer enligt din voucher. Det vill säga att du ska möta upp i rätt tid och åka med din transfer till hotellet, och låta flygbolaget leverera det försenade bagaget till hotellet.
Överlåtande av transfer
En transfer kan inte överlåtas till annan person, med mindre detta har avtalats med leverantören av din transfer. Det kan tillkomma extra kostnader vid ett överlåtande. Transfern gäller för den person som står på vouchern samt det antal passagerare som står angivna på vouchern.
Privat transfer
En privat transfer är som regel en vanlig personbil eller en minibuss. Om du har bokat en privat transfer kommer chauffören vänta på den mötesplats som står angiven på vouchern. Chauffören kommer stå med en namnskylt med det namn som står angivet på din voucher.
Med en privat transfer kommer du bli körd direkt från flygplatsen till ditt hotell och omvänt. Har du bokat en privat transfer kommer leverantören själv kontrollera när ditt flyg landar. Solfaktor skickar ditt flygnummer till leverantören efter att du har genomfört din bokning på vår hemsida.
Är du mindre än 3 timmar försenad till en privat transfer ska du kontakta leverantören och upplysa din nya ankomsttid. Vid mer än 3 timmars försening kan leverantören kräva en serviceavgift.
Blir jag körd fram till dörren?
Som utgångspunkt blir du körd fram till hotellet/lägenheten/villan vid bokning av privat transfer. Vid några hotell kan du pga lokala restriktioner bli avsläppt i närheten av hotellet (och inte vid receptionen) - t ex om hotellet ligger på en gågata.
Vid bokning av delad transfer kan du ibland bli avsläppt i närheten av ditt boende (och inte direkt framför), antingen pga av lokala restriktioner (om boendet t ex ligger på en gågata) eller om du bokat en villa/lägenhet utan reception.
Rökning och alkohol
Det är inte tillåtet att röka eller dricka alkohol under transfern, med mindre än att chauffören har godkänt det.
Väntetider
Under högsäsong kan det förekomma väntetider, antingen vid bagagebandet, säkerhetskontrollen eller liknande. Är du försenad ska du ge leverantören av din transfer besked om detta. Observera att det är skillnad på delad och privat transfer. Kontaktupplysningarna står på din voucher.
OBS: Med mindre att du har kontaktat leverantören av din transfer om eventuella förseningar kommer chauffören inte vänta längre än det antal minuter som står angivna på din voucher (vanligtvis 60 minuter). Förseningen ska bekräftas av leverantören. Är förseningen längre än den tid som står angiven på din voucher (som regel 60 minuter) kan leverantören betrakta dig som "no show" och du kommer inte ha möjlighet till återbetalning, och du måste själv ombesörja ny transport.
Voucher
Du ska skriva ut din voucher och ta med den på semestern eftersom den ska visas för chauffören före avfärd. Är vouchern inte i original eller om den är skadad, betraktas den inte som giltig.
Ändringar
Den information angående adresser, tidpunkter med mera som står angivet på din voucher, är de som gäller. Alla ändringar av transferbokningen som görs från din sida kommer att tillföras en administrationsavgift på minimum SEK 450,-. Om ändringen är avsevärt ändrad i förhållande till ursprungsbokningen, kan förmedlaren och/eller leverantören välja att annullera/avboka den tillköpta transfern. I den händelse det tillkommer extra betalning för ändringen ska du själv stå för de extra kostnaderna samt betalning av administrationsavgiften.
OBS: Om ditt flygnummer ändras är det ditt eget ansvar att ge leverantören av transfern besked om detta. Den kontaktinformation du ska använda står angiven på din voucher. Ändringar som görs fram till 48 timmar före upphämtning och avlämning ska bekräftas av leverantören, och det kan förekomma avgifter i samband med detta. För ytterligare upplysningar kontakta leverantören utifrån de kontaktupplysningar som framgår av din voucher.
Sker det ändringar på din resa orsakade av ditt eget handlande (till exempel byte av hotell) är det ditt eget ansvar att ge leverantören av transfern besked. Du måste själv stå för eventuella kostnader och avgifter för ändringen.
Sker det ändringar på din resa orsakade av Solfaktor påtar vi oss ansvaret samt kostnaderna för ändringen av din bokning.
Återvänd till sidan med allmän information om transfer.