Solfaktor official logo

FAQ: Ofta ställda frågor angående hotell

Välkommen till vår sida om de oftast ställda frågorna (FAQ = Frequently Asked Questions) angående hotell och hotellvistelsen. Här hittar du praktisk information angående allt som har med din hotellvistelse att göra.

Ofta ställda frågor om:

Adress - hitta till hotellet

När du har bokat din resa, så får du på den mail som du angav vid bokningstillfället, dig tillskickat en bekräftelse med adress, telefon och GPS-koordinater inklusive länk till Google Maps. Det är allt du behöver för att hitta till ditt hotell. Vi rekommenderar att du hemifrån har printat ut en vägbeskrivning till hotellet och skrivit in koordinaterna i din medhavda GPS (om du ankommer i egen bil eller i hyrbil från flygplatsen). Skulle du ha svårt att hitta kan du alltid ringa till hotellet (under öppettiderna) så kommer de att guida dig på bästa möjliga sätt. Adressen kommer även att stå angiven på det bifogade uppehållsbeviset/hotellvouchern. Har du bokat transfer så har chauffören fått adressen.

Aircondition (A/C)

Framför allt under sommarmånaderna kan aircondition vara en kärkommen facilitet på hotellrummet eller i din lägenhet. Det kommer alltid framgå under avsnittet "Faciliteter" och i rumsbeskrivningen under det aktuella hotellet om det finns aircondition på rummet eller i lägenheten. Observera att användandet av A/C kan vara mot betalning på plats eftersom inte alla hotell erbjuder denna facilitet gratis. En del hotell erbjuder bara A/C under vissa perioder av säsongen, och det kan även vara ställen där aircondition enbart är tillgänglig under utvalda tider av dygnet (oftast under de varmaste timmarna). Du kan komma att uppleva störande ljud när din A/C är påslagen, framför allt på särskilt varma dagar. 

All inclusive

Solfaktor samarbetar med många all-inclusive hotell och du hittar dem alla samlade under hotelltypen all-inclusive. Du kan även köpa till både halvpension, helpension och all-inclusive på många hotell. Detta kommer framgå av hotellbeskrivningen, och tillköpet kan göras när du väljer ditt rum under det aktuella hotellet. Här kan du även se priset för tillköpet.

All Inclusive är ett bekvämt och prisvärt alternativ för dig som vill slappna av på semestern. Mat och dryck ingår alltid men utbudet kan variera. 

All Inclusive innebär inkvartering som innefattar måltider, lokala drycker och diverse snacks på hotellet. Frukost, lunch och middag serveras oftast i hotellets bufférestaurang. Vad All Inclusive - konceptet innehåller varierar från hotell till hotell och land till land. All Inclusive-konceptet bestäms lokalt på hotellet och kan ändras under en pågående säsong, det aktuella programmet får man vid ankomst till hotellet.

Vanligtvis så ingår drinkar på lokal vodka, rom och gin. På de allra flesta hotellen ingår inte importerade drycker, cocktails, färskpressad juice eller italienskt kaffe och dylikt i All Inclusive-konceptet. Dryck serveras ofta i plastglas av säkerhetsskäl. Bor du på ett lägenhetshotell och har All Inclusive får du räkna med att kylskåp och kokmöjligheter stängs av för användning. All Inclusive börjar gälla efter ordinarie incheckningstid och avslutas efter ordinarie utcheckningstid. Som All Inclusive-gäst tilldelasdu oftast ett armband vid incheckningen på hotellet som ska bäras under hela din vistelse. Utan armband har hotellet rätt att neka intag av mat och dryck. Åldersgräns för alkoholhaltiga drycker är 18 år. I lågsäsong, när hotellen har få gäster, kan utbudet av mat, dryck och faciliteter vara begränsat och måltiderna kan bestå av en fast meny istället för en buffé.

Om du har valt en vistelse med All Inclusive (oavsett om det är light, plus, eller annat) så ingår ibland inte alla barer och/eller restauranger på hotellet i All Inclusive-konceptet, på dessa betalar du då extra för mat och dryck.

Babysäng

Har du din baby med på semestern så vill du kanske ha en babysäng på rummet. Under varje enskilt hotell kommer det stå om det finns möjlighet till babysäng på rummet. Vill du besöka ett hotell eller en semesterbostad där det inte står något i beskrivningen om det finns möjlighet till babysäng på rummet ombedes du kontakta oss. Det kan tillkomma en serviceavgift för hyra av babysäng.

Balkong/terrass

Det kommer alltid framgå av hotellbeskrivningen och rumsbeskrivningen om det finns balkong eller terrass till rummet eller den semesterbostad som du har möjlighet att välja när du bokar. På vissa hotell och semesterbostäder har alla rum balkong eller terrass. Detta kommer framgå av hotellbeskrivningen och/eller rumsbeskrivningen. Observera att det kan vara stor skillnad i storlek på balkonger och/eller terrasser.

Duschhörna/badkar

Alla hotellrum och semesterbostäder som du hittar hos Solfaktor, har antingen duschhörna eller badkar med dusch på rummet. Har du särskilda önskemål i förhållande till duschhörna eller badkar så ber vi dig kontakta oss. Vi kan inte garantera att du får din önskan uppfylld om du till exempel specifikt vill ha badkar. Men du är hjärtligt välkommen att skicka en förfrågan i samband med din bokning.

Barn

Hos Solfaktor är barn som utgångspunkt alltid välkomna på alla hotell. Dock har vi ett resetema som heter "Semester utan barn" och där har vi valt ut ett antal hotell där hotellet inte vill ha gäster under åldern 12 till 16 år. Den specifika åldersgränsen kommer framgå av hotellbeskrivningen, och vi reserverar oss för eventuella ändringar från hotellets sida.

Barnsäng

I vissa fall kan du hitta rum med barnsängar för barn på 2 till 12 år. På de flesta hotell kommer det dock finnas en extrabädd för barnen antingen på en bäddsoffa eller en transportabel säng som kommer ställas in på rummet/semesterlägenheten.

Checka-in

Tidpunkten för check-in framgår av den bokningsbekräftelse du har mottagit vid bokningstillfället. Det kommer även framgå av uppehållsbeviset/hotellvouchern. Som regel kommer det vara från kl. 15 på ankomstdagen. Har du köpt en resa med flyg så kommer flygtiderna automatiskt skickas till hotellet i händelse av sen ankomst. Har dina flygtider ändrats så att du ankommer tidigare eller senare än planerat ombeds du kontakta hotellet. Kontaktupplysningarna framgår av din bokningsbekräftelse samt ditt uppehållsbevis/hotellvoucher. Detta gäller även om du skulle ankomma en dag senare.

Har du enbart bokat en hotellvistelse och har en sen ankomst ombeds du ge hotellet besked omedelbart efter bokning. Planerar du att ankomma tidigare till hotellet än den tidpunkt som står angiven för check-in på din bokningsbekräftelse kan du i de flesta fall anmäla din ankomst till hotellets reception och be dem förvara ditt bagage fram tills rummet är tillgängligt. Under tiden fram tills rummet är klart kommer du i de flesta fall kunna använda dig av hotellets faciliteter (till exempel poolen) med mindre du får besked om annat av hotellets personal.

Checka-ut

Tidpunkten för utcheckning framgår av din bokningsbekräftelse samt uppehållsbeviset/hotellvouchern. Som regel kommer det vara senast kl. 12. Skulle du vilja checka ut tidigare än till exempel kl. 07 på morgonen avtalar du detta med personalen i hotellets reception. Vill du checka ut senare än den tidpunkt som framgår av din bokningsbekräftelse så ska även detta avtalas med personalen i hotellets reception, under förutsättning att det är möjligt att checka ut senare (eventuellt mot en avgift).

Deposition gällande semesterlägenheter

Observera att det i vissa fall kommer krävas en deposition när du har bokat en semesterlägenhet. Depositionen betalas vid ankomsten och återbetalas vid avresa, under förutsättning att semesterlägenheten lämnas i samma skick som vid ankomsten.

Enkelrum

Har du behov av ett enkelrum så kommer möjligheten framgå under avsnittet "rum" under respektive hotell, huruvida det är möjligt eller ej att boka ett enkelrum. Det är inte alla hotell som har enkelrum. Du kan se tillgängliga rumstyper på respektive hotell genom att klicka på "fortsätt" i sökboxen på hotellsidan.

Extrabädd

Du kan på många hotell och semesterlägenheter boka en extrabädd eller två till ditt rum. På hotellsidan kommer det under avsnittet "Rum" framgå vilka rumstyper som finns och hur många personer som kan/ska bo på rummet. Observera att en extrabädd i enstaka fall kan kosta extra och att extrakostnaden betalas direkt till hotellet vid ankomst eller avresa.

Hiss

I de tillfällen det kommer finnas his på hotellet kommer detta framgå av hotellbeskrivningen och/eller under avsnittet "Faciliteter".

Handikappvänliga rum

Många av de hotell vi samarbetar med ligger i fredade byggnader och därför är det inte alltid man kan erbjuda handikappvänliga rum eftersom reglerna för vad hotellen får och kan bygga när det gäller handikappvänliga  faciliteter är begränsade.

Halvpension

Vill du köpa till halvpension så kan detta göras när du väljer ditt rum. Här kommer även priset per person framgå. Observera att det inte är på alla hotell och semesterbostäder som du har möjlighet att köpa till halvpension och i dessa fall kommer möjligheten inte vara tillgänglig vid bokning. Halvpension består som regel av frukost och middag på kvällen, och halvpensionen börjar med middag på dag 1 och slutar med frukost på avresedagen. Halvpensionen är utan dryckesvaror (förutom till frukosten naturligtvis).

Helpension

Vill du köpa till helpension så kan detta göras när du väljer ditt rum. Här kommer även priset per person framgå. Observera att det inte är på alla hotell och semesterbostäder som du har möjlighet att köpa till halvpension och i dessa fall kommer möjligheten inte vara tillgänglig vid bokning. Helpension är utan dryckesvaror (förutom till frukosten naturligtvis).

Hotellkategorier

Under avsnittet "Faciliteter" under varje hotell hittar du hotellets officiella kategori. Observera att det är de olika ländernas egen officiella kategorisering, och det kan därför vara avvikelser i kategorierna länder emellan.

Hotellvoucher

När du har bokat din resa mottar du en mail med ditt bokningsnummer. Till detta mail kommer ditt uppehållsbevis vara bifogat som en pdf fil. Uppehållsbeviset fungerar även som din hotellvoucher. Uppehållsbeviset/hotellvouchern ska du printa ut och lämna i receptionen vid check-in.

Solfaktor bedömning

Utöver den officiella bedömningen har vi på Solfaktor valt att även göra vår egen bedömning, vilken görs när vi besöker hotellen och semesterbostäderna. Vi gör vår bedömning på en skala från 1 till 10. Här kan du läsa mer om Solfaktor bedömning.

Håfön

Om det finns hårfön på rummet kommer detta framgå under "Faciliteter" och/eller rumsbeskrivningen.

Internet/WIFI

Om det finns internet/WIFI på rummen och/eller i de gemensamma utrymmena så kommer detta framgå under "Faciliteter" och/eller rumsbeskrivningen. Observera att man på vissa hotell och i vissa semesterlägenheter tar betalt för internet och WIFI. Detta kommer att framgå under hotellbeskrivningen och/eller "Faciliteter". Observera att det kan vara stor skillnad på kvaliteten på WiFi-förbindelsen på olika ställen på ett hotell - som regel om denna facilitet erbjuds kommer uppkopplingen vara bättre och snabbare i och omkring lobbyn/receptionen. 

Köksfaciliteter i semesterlägenheter

Har du bokat en resa där du ska bo i en semesterlägenhet med kök så kommer det framgå under "Rum" vilka köksfaciliteter som finns i semesterlägenheten.

Kylskåp

I semesterlägenheter med kök kommer det alltid att finnas ett kylskåp. På hotellrum finns det som utgångspunkt inte något kylskåp, med mindre att det står angivet under "Faciliteter" och/eller rumsbeskrivningen.

Minibar

Om det finns minibar på rummet kommer detta att anges under "Faciliteter" och/eller rumsbeskrivningen.

Frukost

På de flesta hotellvistelser är frukosten inkluderad. Detta kommer framgå när du väljer ditt rum i sökmotorn. I vissa fall kan frukosten vara ett tillköp och då kommer du när du väljer rum kunna välja att köpa till frukost samt se priset för denna. Frukosten kommer att börja på semesterns andra dag och sluta på avresedagen.

Måltider

Frukosten är som regel inkluderad i priset för hotellrummet (inte lägenheter), med mindre annat står angivet. Du kan boka till halvpension eller helpension i själva bokningsprocessen, under förutsättning att hotellet erbjuder detta.

Uppgradering/nedgradering av rum

Skulle du vilja uppgradera eller nedgradera ditt rum efter din bokning så är det i vissa tillfällen möjligt, under förutsättning att den önskade rumstypen som du vill ha finns ledig. Vid uppgradering eller nedgradering tillkommer en serviceavgift på SEK 350,- per rum.

Uppehållsbevis / voucher

När du har bokat din resa mottar du ett mail med ditt bokningsnummer. Till denna mail kommer det att vara bifogat ett uppehållsbevis som pdf. Uppehållsbeviset fungerar som din hotellvoucher. Denna hotellvoucher ska du printa ut och lämna fram i receptionen vid check-in.

Parkering

Har du bokat en hyrbil till din semester så ska bilen naturligtvis även parkeras. Under förutsättning att hotellet eller semesterlägenheten har tillgång till parkeringsplatser kommer detta att stå angivet under hotellbeskrivningen och/eller "Faciliteter". Observera att det på vissa ställen kommer att tas ut en serviceavgift för parkering (betalas på plats). Parkeringsplatsen kan i vissa fall ligga en bit från hotellet. Skulle detta vara fallet så kommer det framgå av hotellbeskrivningen.

Reception

I de fall som hotellet har reception så kommer det framgå under "Faciliteter". I receptionen kan du ställa frågor om rum och även fråga om praktiska saker som städning, påfyllning av toalettpapper, byte av handdukar med mera. Har du behov av inspiration till vad du kan uppleva i lokalområdet, eller behöver du ett gott råd till en bra restaurang i närheten av hotellet så är receptionen alltid ett bra ställe att fråga.

Städning

På hotellen kommer det som utgångspunkt - om inte annat anges - städas på rummet varje dag. I semesterlägenheterna fungerar det på annat sätt och detta kommer att framgå av hotellbeskrivningen. Som utgångspunkt är det så att det i semesterlägenheter inte kommer att städas under vistelsen, och att man på plats kommer ta ut en avgift för slutstädning. Har du frågor angående städning kan du alltid hänvända dig till receptionen, eller Solfaktor innan du bokar.

Restaurang

Om det finns restaurang på hotellet eller vid semesterlägenheterna kommer detta framgå under "Faciliteter" och/eller beskrivningen av hotellet eller semesterlägenheten. I vissa beskrivningar kommer det även finnas fördjupande information om restaurangen, om vi har ansett att den är speciellt bra. I dessa fall kommer hotellet som regel även att kunna hittas under resetema "Mat och vin". Observera att restauranger i Sydeuropa som regel serverar middagen på kvällen senare än i Skandinavien (ofta öppnar de först kl. 19:00-19:30).

Roomservice

Erbjuder hotellet eller semesterlägenheterna roomservice, kommer detta framgå under "Faciliteter". Observera att det tillkommer en avgift för roomservice.

Rökning

Med mindre att det framgår mycket tydligt av rumsbeskrivningen så får man inte röka på rummen eller i lägenheterna. På vissa ställen kan du få ett rum där du får lov att röka, och i dessa fall ska du hänvända dig till receptionen vid ankomst. Hos Solfaktor kan du inte boka rökarrum till din semester. Som regel får man ofta röka på terrassen eller balkongen, men vi rekommenderar att du frågar om vad som gäller vid check-ind. På alla hotell och semesterlägenheter kommer det som utgångspunkt finnas utomhusområden, där man gärna får röka. Kom ihåg att visa hänsyn till de övriga gästerna.

SPA & wellness

Finns det SPA & Wellness faciliteter på hotellet eller vid semesterlägenheterna kommer detta att framgå under "Faciliteter" och/eller hotellbeskrivningen. Vill du ha närmare information angående vilka behandlingar som finns på de respektive SPA & wellness centren så hänvisar vi till hotellets hemsida före ankomst och till receptionen efter check-ind.

Sportfaciliteter

Om det finns sportfaciliteter vid hotellet eller semesterlägenheten kommer detta att framgå under "Faciliteter" och/eller i hotellbeskrivningen.

Störande ljud

Det är ytterst sällan som gästerna påtalar störande ljud under en semester med Solfaktor. Men det är svårt att helgardera sig, även om vi i största möjliga omfattning försöker att ange i hotelltexten om det är något du som gäst ska vara uppmärksam på när det angår störande ljud. Oavsett om du bor vid kusten, i inlandet eller i en stad så kan man förvänta sig att det under dagens lopp kommer att höras ljud från förbipasserande trafik om hotellet ligger nära en större eller mindre väg. Det kan även vara så att det under högsäsong och under skolornas lov kan höras mer skratt från barn vid swimmingpoolen, och att det under populära "bröllopstider" kan finnas gäster till ett eller flera bröllop som bor på ditt hotell. Det kan vara både storslaget och ett kulturellt inslag att bevittna, och hotellen gör sitt yttersta för att minimera störande ljud för övriga gäster. Skulle du mot förmodan uppleva långvarigt störande ljud under din semester ber vi dig att omgående kontakta receptionen eller oss direkt på Solfaktor.

Swimmingpool

Långt över merparten av hotellen och semesterlägenheterna hos Solfaktor har pool. I de fall det inte finns någon swimmingpool kommer detta klart att framgå av hotellbeskrivningen. I vårt "City-Solfaktor" program, har vi valt att inte ha krav på swimmingpool vid hotellen och semesterlägenheterna. Observera att många hotell kräver att man använder badmössa när man utnyttjar swimmingpoolen. Det kan allt utifrån land och resmål vara ett lagstadgat krav att man använder badmössa, på dessa hotell kan personalen i receptionen låna ut eller sälja badmössor, i den händelse att du inte själv har tagit med en på resan.

Transport till och från hotellet

Som utgångspunkt rekommenderar vi alltid att du hyr en bil på din semester, eller bokar en transfer. Vill du boka en transfer så kan du göra det under bokning av resan. Taxi, tågbiljetter, bussbiljetter eller annat är sådant du själv måste arrangera och betala. I dessa fall hänvisar vi bland annat till Suntranfers eller Rome2Rio. Observera att ingen av dessa båda är samarbetspartners med Solfaktor.

Boka en hyrbil här.

Utsikt

Vill du ha en speciell utsikt under din semester - det kan vara havsutsikt eller utsikt mot bergen, så kommer du vid bokningen kunna välja att köpa till ett rum med utsikt. Under själva bokningsprocessen kommer du kunna se om det finns något rum ledigt med den utsikt du vill ha under den period som du vill resa. Observera att rum med till exempel havsutsikt ofta kostar extra, och priset kommer att framgå under bokningen som pris per person.

Ospecificerad inkvartering

Hos Solfaktor hittar du inga resor med ospecificerad inkvartering.

Tvätteri/tvättmaskin

I den händelse att det finns tvätteri eller tvättmaskin på hotellet så kommer detta framgå under "Faciliteter" och/eller rumsbeskrivningen. Observera att användande av tvätteri eller tvättmaskin kan vara mot en serviceavgift som betalas på plats.

Vuxenhotell

Vill du tillbringa din semester på ett hotell eller en semesterlägenhet där det inte förekommer några barn, då har vi särskilda hotell för vuxna vilka du hittar under resetemat "Semester utan barn". Här är den vägledande åldersgränsen för barn vanligtvis mellan 12 och 16 år. Den exakta åldersgränsen kommer framgå av hotellbeskrivningen. Observera att hotellen enligt lag inte får neka några barn tillträde, så beteckningen "vuxenhotell" kan därför aldrig vara en 100% säkerhet att det inte finns barn på hotellet.

Värdeföremål

Vi rekommenderar att du alltid förvarar dina värdesaker på ett ansvarsfullt sätt. Hotellen och semesterlägenheterna har ofta ett säkerhetsfack i receptionen, och det kan även finnas en safetybox på ditt rum och/eller din semesterlägenhet. Detta kommer att framgå under "Faciliteter".

Rumstyper

Under "Rum" kan du se vilka rumstyper som finns och vilka faciliteter/saker som finns på rummen så som aircondition, hårfön i badrummet, TV med mera. Där kan du även se hur många personer som minst ska bo på ett rum eller i en semesterlägenhet och hur många personer som maximalt kan bo där.