Solfaktor official logo

FAQ: Ofta ställda frågor angående flygresan

Välkommen till vår sida med allmän information (FAQ = Frequently Asked Questions) om flygresor med Solfaktor. Här hittar du de oftast ställda frågorna samt praktisk information om din flygresa.

Ofta ställda frågor om:

 

Avbokning

När du har bokat en flygbiljett tillsammans med din resa så kan flygbiljetten inte avbokas eftersom den är utställd till det/de namn du har angett vid bokningstillfället.

Assistans på flygplatsen

Behöver du assistans på flygplatsen ombedes du kontakta oss så vi kan ge flygbolaget och/eller flygplatsen besked.

Bagageregler / handbagage / extrabagage / specialbagage

För bagageregler – här ibland vikt och tillåtna mått på både handbagage och incheckat bagage hänvisar vi till flygbolagets hemsida. Där hittar du även information om handbagage, extrabagage och specialbagage. Här hittar du länkar till en lång rad av de flygbolag som vi samarbetar med. Observera att du vid bokning av en resa inklusive flyg alltid kan se om bagage är inkluderat eller ska tillköpas hos det gällande flygbolaget. I den händelse att Solfaktor ska boka incheckat bagage, extrabagage eller specialbagage tillkommer en serviceavgift, se våra villkor. Kom ihåg att kontrollera om du har checkat in bagage så du slipper att eventuellt betala dyrt för det när du står på flygplatsen!

Barnstol / paraplyvagn / barnvagn

Du kan mycket väl ta med barnstol, paraplyvagn eller barnvagn på din flygresa, och de ska checkas in som stort bagage. Beroende på vilket flygbolag du reser med så ska du betala en serviceavgift för att få checka in din barnstol, paraplyvagn eller barnvagn. Information om bagage hittar du på flygbolagets hemsida.

Barnpriser / barnrabatter

De flesta flygbolagen lämnar barnrabatter och för specifik information om detta hänvisar vi till flygbolagets hemsida. När du bokar en resa med Solfaktor inklusive flyg, och du har skrivit in åldern på dina barn, så kommer barnrabatterna alltid vara avdragna från det pris som visas i sökmotorn.

Check-in på flygplatsen

Check-in på flygplatsen är beroende på vilket flygbolag du ska flyga med till din destination. Du kan i de flesta fall checka in vid disken på flygplatsen när du avlämnar ditt bagage. Här behöver du bara visa fram ditt pass så får du ditt boardingkort utlämnat. Beroende på vilket flygbolag du ska flyga med så kommer flygbolaget i vissa fall skicka flygbiljetten direkt till din mail. Det kan även vara så att du har gjort en online check-in hemifrån, där du antingen själv har printat din biljett eller checkat in via flygbolagets app i din smartphone. Du kan även använda dig av automaterna på flygplatsen. Där ska du använda det bokningsnummer som står under "Flygresa" på den bokningsbekräftelse som du har mottagit vid bokandet av din resa.

Har du bokat en paketresa med flyg har du även mottagit en Solfaktor flygbiljett med all information om din flygresa. Observera dock att Solfaktor-flygbiljetten inte ska förväxlas med flygbolagens flygbiljetter.

Flygbiljetten

Huruvida du mottar en flygbiljett från flygbolaget eller ej är beroende av vilket flygbolag du ska flyga med. Idag är det inte alla flygbolag som framsänder flygbiljetter vid bokning, därför kommer alltid din flygbiljett vara knuten till det bokningsnummer som du mottagit vid bokandet av din resa. På bokningsbekräftelsen under "Flygresa" hittar du ditt bokningsnummer (PNR) till flygresan. Detta kan du använda för att logga in på flygbolagets hemsida och göra en online check-in eller printa ut din flygbiljett.

Kan du inte göra en online check-in, så kan du se ditt bokningsnummer/PNR hos Travelport eller Amadeus, som är globala flygbokningssystem som Solfaktor samarbetar med. Du ska använda ett av de två bokningsnumren som står under "Flygresa" på din Solfaktor bokningsbekräftelse:

Den bifogade Solfaktor flygbiljetten ska uteslutande betraktas som flyginformation. Skulle du vilja printa ut en officiell flygbiljett ska detta göras från flygbolagets hemsida, där kan du logga in med ditt namn och ditt bokningsnummer som framgår under "Flygresa" på din Solfaktor bokningsbekräftelse.

Flygbolagets ansvar / kompensation

För resor till utlandet gäller Warsawa-konventionens ersättningsregler som utgångspunkt för alla flygbolag som är inblandade i din resa. För flygbolag som är registrerade i ett EU land gäller förordning 261/2004 om passagerarrättigheter. Eventuella krav om kompensation i förhållande till denna förordning ska ställas direkt till flygbolaget och inte till Solfaktor. För ytterligare information om flygpassagerares rättigheter och frågor om kompensation hänvisar vi till Transportstyrelsen på www.transportstyrelsen.se eller Konsument Europa www.konsumenteuropa.se

Flygtider och förseningar

Dina flygtider kommer framgå vid bokningen av resan och därefter på den bokningsbekräftelse som du mottar vid bokningstillfället. Solfaktor informerar inte om eventuella flygförseningar och ändringar av flygtider. Vi uppmanar dig att hålla dig uppdaterad på flygbolagets hemsida samt avrese- och hemreseflygplatsernas hemsidor. Alla flygtider är lokala.

Måltider ombord

Det kommer inte serveras mat ombord på flyget såvida inte annat anges på flygbolagets hemsida. På vissa flygresor kommer maten ombord vara inkluderad. Information om detta hittar du på flygbolagets hemsida.

Försenat, förlorat eller skadat bagage

Har du förlorat ditt bagage, är det skadat, eller är det försenat ombedes du omedelbart fylla i en så kallad PIR rapport på flygplatsen (Property Irregularity Report). Du ska kontakta flygbolaget eller den gällande handlingagenten på flygplatsen och få nödvändig dokumentation enligt flygbolagets regler. Gällande ersättning för försenat, förlorat eller skadat bagage ber vi dig kontakta ditt försäkringsbolag för ytterligare information.

Graviditet och flygning

Flygbolagen har olika regler för när du får lov att flyga när du är gravid. Vi hänvisar till det aktuella flygbolagets hemsida samt rekommendationer från din egen läkare.

Handikappassistans

Har du behov av assistans på grund av handikapp så kan detta bokas vid ankomsten till flygplatsen. Ansvaret för assistans till resande med handikapp ligger på respektive flygplats i förhållande till EU-förordningen. För mer information om handikappassistans hänvisar vi till avrese- och ankomstflygplatsernas hemsidor.

Bagagemärkning

Solfaktor skickar inte ut några bagagelappar, men vi rekommenderar att du märker ditt bagage med namn och adress.

Mellanlandning / flygbyte

När du bokar en paketresa med flyg hos Solfaktor kan du även välja en flygresa med mellanlandning/flygbyte beräknat så att du hinner från det ena flyget till det andra på den flygplats där du har din mellanlandning/flygbyte. Ditt incheckade bagage kommer också att vidarebefrodras av flygbolaget/handlingbolaget så att du kan hämta ut det på din slutdestination.

När ska jag vara på flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före take-off vid resa inom Europa och 3 timmar vid transatlantiska resor.

Namnändring / fel i namn, kön eller titel

Behöver du göra en namnändring, eller har du genom ett fel råkat skriva ett namn, kön eller titel felaktigt vid bokningen hänvisar vi till flygbolaget. Observera att vissa flygbolag tar ut en avgift för att göra en namnändring. Avgiften kommer att framgå av flygbolagets hemsida. I det tillfälle Solfaktor ska assistera vid namnändringen tillkommer en avgift på minimum SEK 700,- utöver den avgift som flygbolaget kräver.

I den händelse det inte går att ändra namn/namnen på flygbiljetten, måste du köpa en ny flygbiljett på egen bekostnad.

Ombokning

När du har bokat din flygbiljett kan den inte ombokas kostnadsfritt. Kontakta Solfaktor. I den händelse att Solfaktor ska hjälpa dig med ombokningen tillkommer en avgift på minimum SEK 700,- utöver den avgift som flygbolaget kräver.

Online check-in

Vissa flygbolag erbjuder eller kräver online check-in. Vi hänvisar till flygbolagets hemsida gällande regler för online check-in.

Pass och visum

Det är ditt eget ansvar att se till så pass, visum, utrese- och vaccinationsintyg är giltiga. Därför ska du i god tid före avresa själv orientera dig angående regler för pass och visum på din destination och eventuella transitländer (till exempel vid mellanlandning) För pass och visumregler hänvisar vi till UD:s hemsida.

Platsreservation

Du kan inte göra någon platsreservation vid online bokning av din resa hos Solfaktor. Hos vissa flygbolag kan platsreservation göras efter bokning. Detta kommer att framgå vid onlinebokningen av resan. Du måste själv göra platsbokningen på flygbolagets hemsida. För att göra detta behöver du det bokningsnummer som står under "Flygresa" på din bokningsbekräftelse. Observera att platser inte automatiskt tilldelas vid sidan av varandra. Vill du försäkra dig om att du kommer sitta tillsammans med din medresenär på flyget, så måste du göra en platsreservation hos flygbolaget (eventuellt mot en avgift till flygbolaget). Ska Solfaktor göra platsreservationen åt dig tillkommer en avgift, se våra villkor.

Taxfree

På flygningar inom EU säljs inga tullfria varor. Dock erbjuder vissa flygbolag köp av varor ombord. Vi hänvisar till flygbolagets hemsida för katalog och utbudet av varor som kan köpas ombord.

Skadat bagage

Om ditt bagage är skadat ska detta omgående meddelas, och det ska fyllas i en PIR (Property Irregularity Report) rapport på flygplatsen. Observera att du ska kunna visa fram PIR rapporten i original tillsammans med din "bagage-tag". För ersättningskrav hänvisar vi till det aktuella flygbolagets regler. Din egen reseförsäkring täcker även i vissa fall skadat bagage.