Solfaktor official logo

Checklista inför din resa

Här nedan hittar du svar på 10 av de mest ställda frågorna vi får före gästernas avresa. Du kan använda denna FAQ som checklista inför din resa, så att du får bästa möjliga start på din semester.

1. Resedokument

Efter bokning av din resa skickas alla dina resedokument till den mailadress du angav vid bokningen. Det är skillnad på hur många, och vilka, resedokument du mottar, då det beror på om du bokat endast hotell, eller om du bokat en paketresa. Här nedan kan du se vilka resedokument du ska motta:

Endast vistelse - här har du mottagit en mail med en bifogad faktura samt en hotellvoucher/boendebevis.

Paketresa - vid bokning av en paketresa mottar du en mail med en bifogad faktura, en pdf-fil med upplysningar om din flygresa och hotellvoucher/boendebevis. Om du har lagt till bilhyra till din bokning, ska du också ha fått ett mail från AutoEurope med en bifogad bilhyresvoucher. Likaså mottar du en voucher om du har bokat transfer till din paketresa.

Saknar du några av ovan nämnda resedokument, kan du hitta dem genom att logga in på Min Bokning här.

2. Flygresan

Har du bokat en paketresa med flyg, har du möjligen en rad olika frågor. Det kan t.ex. handla om online check-in på flygbolagets hemsida, bagageregler och mycket annat. Därför har vi samlat all relevant information om flygresan i en separat FAQ om flygresan. 

Läs vår FAQ om flygresor här.

3. Bilhyra

Har du vid bokning av din paketresa även bokat en hyrbil, ska du ha mottagit en hyrbilsvoucher direkt till den mail som du angav vid bokningen. Du kommer också att motta ett mail med viktig information om din bilhyra, som skickas cirka 18 dagar före avresa. Vi rekommenderar dig att noga läsa igenom din voucher samt att läsa vår allmänna information om bilhyra, samt vår FAQ om bilhyra.

4. Transfer

Har du vid bokningen av din paketresa bokat till transfer, ska du ha mottagit en voucher till den mail du angav vid bokning av resan. Du kommer också motta ett mail med viktig information om transfer, cirka 3-4 dagar före avresa. Vi rekommenderar dig att noga läsa igenom detta mail, samt din voucher. Har du frågor om transfer, kan du läsa vår allmänna information om transfer samt vår FAQ om transfer.

5. Ankomst och avresa

Kan jag ankomma tidigare än normal check-in? Kan jag ankomma senare än normal check-in? Båda delar kan som regel låta sig göras under förutsättning att du underrättar hotellet/semesterstället på förhand. Observera dock, att det ska bekräftas direkt till dig, och att det kan vara svårt att checka in tidigare än angivet. Du hittar kontaktupplysningar till semesterstället på den voucher du mottog vid bokningstillfället. Se till att underrätta semesterstället om du ankommer utanför normal tidpunkt för check-in. 

Du kan ofta ha sådan tur, att du kan använda semesterställets faciliteter (till exempel pool och trädgård), om du ankommer tidigare än ditt rum är klart. Läs även vår allmänna FAQ samt vår FAQ om hotell för ytterligare information.

6. Handdukar och sängkläder m.m. i semesterbostäder

Information om handdukar, sängkläder och sänglinnen med mera hittar du på din bokningsbekräftelse, som du har mottagit som pdf-fil i samband med din bokning. Du kan också hämta din bokningsbekräftelse genom att logga in på Min Bokning.

OBS: På några ställen är det möjligt att köpa till extra byte av lakan och handdukar under vistelsen.

7. Inköp på väg till bostaden

Om du har bokat en semesterlägenhet eller villa, kommer du kanske behöva köpa lite mat och dryck, samt andra förnödenheter som toalettpapper med mera innan du ankommer till ditt boende. I de flesta fall har butiker öppet alla vardagar samt på lördagar, ofta till klockan 20.00, men ibland är det stängt mitt på dagen. För mer exakt information om butikernas öppettider hänvisar vi till de nationella och lokala turistbyråerna.

8. Spännande förslag på saker att se/göra/besöka

Saknar du inspiration till din semester, kan du hitta massor av tips på denna online blogg om resor.

9. Boka bord på restaurang

Solfaktor bokar inte bord på restauranger. På vår blogg hittar du utvalda restaurangomdömen samt rekommendationer och massor av bra reseinspiration till din semester.

10. Lokal transport/Kollektivtrafik

Har du ännu inte beslutat dig för hur du ska komma till semesterstället, rekommenderar vi dig som utgångspunkt att alltid hyra en bil eller boka transfer där det är möjligt. Observera att det endast kan köpas till transfer om du bokar en paketresa med flyg och hotell. Bilhyra och transfer är naturligtvis inte ett måste i alla tillfällen, t.ex. vid storstadssemestrar eller om det finns bra lokala transporter eller taxi. Solfaktor hjälper inte till vid bokning av offentlig transport, här hänvisar vi istället till de nationella och lokala turistbyråerna. 

Min Bokning - ha kontroll på din resa

Under min bokning har vi samlat allt du har behov av på din resa. Här kan du:

  • Hitta relevant bokningsinformation
  • Se och printa ut alla dina dokument
  • Se din betalningsöversikt
  • Annullera din bokning
  • Ta kontakt direkt med hotellet
  • Boka en hyrbil eller en transfer 
  • Boka extra service
  • Hitta svar på frågor om din resa

Logga in på Min Bokning här.

Läs vår FAQ och bli 100 % förberedd inför semestern

Det kan uppstå många frågor i samband med en semester - det är vi väl medvetna om. Därför har vi på vår hemsida försökt svara på alla tänkbara frågor i vår FAQ. Så om du undrar över något kan du hitta svaret där.

Läs vår FAQ här.