Pass och visum

När du ska ut och resa behöver du ta med giltig ID-handling. Dels för att kunna passera passkontrollen på flygplatsen men också för att kunna visa upp exempelvis när du går ombord på flygplanet och checkar in på hotellet. Den vanligaste ID-handlingen är ett giltigt pass men vid resor inom Europeiska Unionen (EU) kan du som svensk medborgare också använda ett Nationellt ID-kort. Detta gäller exempelvis om du reser till Spanien, Grekland eller Frankrike. Observera att ett svenskt körkort inte gäller som giltig ID-handling utanför Sverige.

Till några av våra destinationer behöver du ha visum för att besöka landet. Det kan ordnas vid landets ambassad eller konsulat innan avresa, men se till att vara ute i god tid. På några destinationer kan visum ordnas på flygplatsen vid ankomst, vilket då kallas «Visa on arrival».

Observera att inresereglerna kan se annorlunda ut om du har medborgarskap från annat land samt om du har dubbelt medborgarskap. Har du dubbelt medborgarskap kan det i vissa sällsynta fall finnas regler vilket pass du bör använda vid inresa och utresa. Är du osäker, kontakta landets ambassad eller konsulat.

Viktig information

Det är varje resenärs skyldighet att se till att man har giltig ID-handling inför resan samt eventuellt visum. Solfaktor ansvarar inte för följderna om en resenär nekas inresa till ett land på grund av avsaknad av giltig visering. Solfaktor ansvarar inte heller för följderna om du nekas att gå ombord på flygplanet på grund av felaktig eller ogiltig ID-handling. Se mer under avsnittet §3.3 Pass och Visa.

Ansökan om visum hanteras av landets ambassad / konsulat.

Är du osäker på vad som gäller, kontakta landets ambassad / konsulat. Utrikesdepartementets reseinformation kan också vara god hjälp.

För dig som inte är svensk medborgare

Informationen nedan gäller i första hand för svenska medborgare och inresereglerna kan se annorlunda ut om du har annat medborgarskap. Är du osäker vad som gäller, eller om du behöver visum, kontakta i första hand landets ambassad / konsulat.

 

Vi rekommenderar att du ansöker om visum i god tid före avgång. Vi gör vårt bästa för att hålla informationen nedan uppdaterad men hänvisar alltid i första hand till landets ambassad / konsulat.

 


Pass- och visumregler kan ändras med kort varsel. Här hittar du information för respektive land samt telefonnummer till respektive ambassad / konsulat. Vi rekommenderar också att du kontrollerar UDs reseinformation, där du hittar reseanvisningar och annan viktig och praktisk information.

 

Albanien

För nordiska medborgare krävs inget visum för vistelser upp till 30 dagar. Passet måste vara giltigt i minst 3 månader efter att du lämnat landet. För övriga upplysningar hänvisar vi till Albanska ambassaden på telefon 08-731 09 20 eller besök deras hemsida.Viktigt information för dig som reser med barn till Albanien. De lokala myndigheterna kräver i vissa fall dokumentation om du reser med barn.Albanias ambassade i Stockholm: tlf. +46 8 731 09 20.
Australien Visa krävs. Elektronisk visum (ESTA) utfärdas normalt för vistelser upp till 3 månader i taget inom en tolvmånadersperiod. Vi arrangerar visum för dig, kontrollera att du önskar detta när du bokar dina biljetter. Alternativt, se mer og søk ESTA her eller kontakta Australias ambassade. Också uppmärksamma mycket stränga karantänregler för inresa till Australien.Australian Embassy Sweden
Street Address:
Klarabergsviadukten 63
8th Floor
StockholmPostal Address:
Box 824
SE-101 36
Stockholm, Sweden
 Barbados  Konsulatets Tel 08-755 07 76. För upp till 90 dagars vistelse krävs inget visum för nordiska medborgare. Pass som är giltigt under perioden för vistelsen krävs. Man ska även kunna uppvisa giltig hemresebiljett.Kompletterande uppgifter krävs för resor över amerikanskt luftrum. Du som reser med reguljärflyg fyller i uppgifterna på ditt flygbolags hemsida.Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i USA, eller kombinerar er resa med en vistelse i USA, så krävs en ESTA-ansökan. Vi rekommenderar dig att söka via den officiella ESTA-sidan.Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i Kanada, eller kombinerar er resa med en vistelse i Kanada, så krävs en eTA-ansökan. Mer information om eTA finner du via den oficiella eTA-sidan.

Bulgarien

För nordiska medborgare krävs inget visum. Nordiska medborgare fåt stanna i Bulgarien i 30 dagar utan visum. Passet måste vara giltigt i minst tre månader efter att du lämnat landet. För vidare information hänvisar vi till Bulgariens konsulat på telefon 08-202527 eller besök deras hemsida.

 

Cypern

För svenska medborgare krävs inget visum. Passet måste vara giltigt under hela din vistelse i landet. För vidare information hänvisar vi till Cyperns ambassad på telefon 08-24 50 08 eller deras hemsida.

Danmark

 Visum krävs inte.

Dominikanska republiken

Registrering av passuppgifter
När du reser till Dominikanska republiken måste du registrera personuppgifter i förväg då resan kommer att gå över amerikanskt luftrum. Detta kallas Secure Overflight Information.För svenska medborgare krävs inget visum. Turistkort ordnar man innan avresa via Dominikanska republikens ambassad, https://www.dgii.gov.do/Tturistaweb/,eller vid ankomst till Dominikanska republiken – det utdelas inte ombord på flygplanet. Turistkortet kostar 10 USD och detta är inget som inkluderas i resans pris. Köper du det vid ankomst måste du betala med kontanter, bankomat finns på flygplatsen. Vi rekommenderar dock att att införskaffa kortet innan avresa.Ambassade i Stockholm: tlf. +46 8 66 74 611.

Egypten

För inresa i Egypten krävs visum. Detta bokas och betalas i samband med beställning av din resa när du bokar en paketresa med charterflyg. Om du har paketresa med regulärflyg, köps visum vid ankomst i EgyptenVisumet kostar p.t. USD 35:- och erhålls på flygplatsen i Egypten.För svenska medborgare behövs ingen ansökan göras i förväg – allt ordnas på flygplatsen vid ankomst. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter det att du lämnat Egypten.

Har du inget svenskt medborgarskap eller har paketerat en resa själv ber vi dig kontakta Egyptens konsulat på telefon 08-459 98 70 eller besök deras hemsida.

Förenade Arabemiraten

För svenska medborgare fås visum vid ankomst (giltigt 90 dagar). Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter att du lämnat landet. Är passet trasigt eller har kortare giltighetstid kan du nekas inresa i landet. Provisoriska pass accepteras inte. Man får heller inte ha Israeliska stämplar i passet. Utländska medborgare uppmanas att kontakta sitt lands ambassad för besked om passregler och visumkrav.  Förenade Arabemiratens ambassad, nås på telefon 08-411 12 44.

Frankrike

Ambassadens Tel 08-45 95 300. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Grekland

För svenska medborgare krävs inget visum. Ditt pass måste vara giltigt under hela ditt besök i landet. För vidare information hänvisar vi till det grekiska konsulatet på telefon 08-545 660 15.

Indien

För resor upp till 30 dagar
Från och med den 15 augusti 2015 kan svenska medborgare ansöka om E-visa till Indien. E-visa ansöks på https://indianvisaonline.gov.in/visa/index.html och ska göras senast fyra dagar innan avresa.För resor över 30 dagar
Reser du längre än 30 dagar, var god kontakta Cox and Kings som handhar visum till Indien.Observera att det krävs särskilda visumhandlingar om du vill använda samma visum för flera inresor i Indien.Ditt pass måste vara giltigt i minst 6 månader från det att du gjort din visumansökan.Handläggningstiden för att få visum är cirka 3 veckor.Tänk på att se till att ha giltiga visumhandlingar inför din resa.Solfaktor ansvarar ej för felaktiga handlingar som kan leda till nekad inresa i Indien.

Indonesien

Sedan 10 juni 2015 undantas svenska medborgare med ordinarie pass (ej provisoriskt) kravet på visum till Indonesien för turistbesök upp till 30 dagar. Kravet för detta är att det ordinarie passet är giltigt i minst sex månader vid inresan till Indonesien och att resenären kan uppvisa en utresebiljett ur Indonesien.Kontakta Indonesiens ambassad på telefon 08-545 55 880 eller besök Indonesiska ambassaden hemsida för mer information.
Irland Ambassadens Tel 08-545 040 40. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Italien

För svenska medborgare krävs inget visum. Passet ska vara giltigt under hela din vistelse i landet. För vidare information hänvisar vi till Italienska ambassaden på telefon 08-44 05 280
Jamaica Ambassadens Tel +44 20 782 399 11 (e-post: jamhigh@jhcuk.com). Visum- och passfrågor besvaras av Jamaicas konsulat i London via bifogat telefonnummer/e-post. För mer information och regler klicka här.Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i USA, eller kombinerar er resa med en vistelse i USA, så krävs en ESTA-ansökan. Vi rekommenderar dig att söka via den officiella ESTA-sidan.Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i Kanada, eller kombinerar er resa med en vistelse i Kanada, så krävs en eTA-ansökan. Mer information om eTA finner du via den oficiella eTA-sidan.

Jordanien

För svenska medborgare krävs visum. Detta erhålls vid ankomst utan kostnad. Utreseskatten ingår i resans pris. Alla resenärer i resesällskapet måste lämna sina passuppgifter vid incheckning. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter att man lämnat landet. Observera att man kan bli nekad inresa med provisoriskt/skadat pass. För mer information hänvisar vi till det jordanska konsulatet på telefon 08-24 20 33 eller besök deras hemsida.

Kap Verde

Inget visum krävs för nordiska medborgare. Kap Verde tar däremot ut en Airport Security Tax
vid inresa i landet. Kostnaden för detta ingår i resans pris för nordiska medborgare. Passuppgifter måste vara inskickat til Solfaktor senast 11 dagar före avresa. Är inte uppgifterna inlagda i tid eller inte alla uppgifter korrekt ifyllda måste Airport Security Tax på ca 35 euro betalas kontant på flygplatsen. Detta gäller också då resan bokats mindre än elva dagar före avresa.Observera att passet ska vara gilitgt i 6 månader efter ankomst till Kap
Verde. Utomnordiska medborgare: Utomnordiska medborgare ombeds kontakta
Kap Verdes generalkonsulat i Sverige för att få reda på vad som gäller:
www.ease.goc.cv
 Kanada  Ambassadens Tel 08-453 30 00. Nordiska medborgare behöver inget visum för inresa till Kanada, men däremot behövs ett inresetillstånd (eTA) och ett maskinläsbart e-pass. Vi rekommenderar dig att ansöka om inresetillstånd i god tid, men allra senast 72 timmar före avresa, för att få tillstånd för ombordstigning. Det är viktigt att uppgifterna i din registrering överensstämmer med uppgifterna i ditt pass. Du ansöker och betalar själv för ditt inresetillstånd som är giltigt i fem år från godkännande. Byter du pass krävs en ny ansökan. Vi rekommenderar dig att ansöka via den officiella eTA-sidan

Kroatien

För svenska medborgare krävs det inget visum. Passet måste vara giltigt under hela din vistelse i landet. För mer information hänvisar vi till 08-44 05 280 eller besök deras hemsida.

Kuba

Turistvisum krävs för inresa till Kuba.
Kortet fyller man i under flygningen och det är mycket noga att detta blir korrekt ifyllt. Observera att detta endast gäller nordiska medborgare. För resenärer med annat medborgarskap hänvisar vi till Kubas ambassad direkt på telefon 08 54583277 eller deras hemsida.Enligt kubansk lag krävs det att alla resenärer kan visa ett bevis på reseförsäkring som täcker kostnader för eventuell sjukhusvistelse, läkarbesök, medicin samt hemtransport. Detta intyg ska vara utfärdat på engelska och fås via ditt försäkringsbolag, där du har din hemförsäkring.
Libanon Passet måste vara giltigt i minst 6 månader från slutet av vistelsen.Du kan inte ha en israelisk  stämpel i ditt pass.Ambassade i Stockholm, tlf. 0046 662 6824
Malaysia Ambassadens Tel 08-440 84 00. Svenska medborgare behöver inte visum för vistelser upp till 90 dagar. Passet ska vara giltigt 6 månader från ankomsten. Returbiljett krävs, även bevis på tillräckliga ekonomiska medel krävs (motsvarande 100 USD per dag). Det ska också finnas en tom sida i passet.Ryska myndigheter kräver utökad information om passagerare vars flyg går över ryskt territorium.

Maldiverna

Svenska medborgare erhåller turistvisum med 30 dagars giltighetstid vid ankomst till Maldiverna. Ditt pass måste vara giltigt 6 månader efter inresa.Ambassadens Tel +44 20 7224 2135, Maldives High Commission, London, UK.

Malta

För Svenska medborgare behövs inget visum för vistelse upp till 90 dagar. Passet måste vara giltigt i minst tre månader efter att du lämnat landet. För mer information hänvisar vi till Maltas konsulat i Stockholm på telefon 08-677 54 00.

Marocko

För svenska medborgare behövs inget visum för vistelse upp till 90. Passet måste vara giltigt under hela vistelsen i landet. För mer information hänvisar vi till Marockanska Ambassaden på 08-545 511 30.

Mauritius

För svenska medborgare behövs inget visum för inresa i Mauritius för vistelse i upp till 90 dagar. Du rekommenderas kontakta Mauritius ambassad för att få uppdaterade upplysningar om gällande visumbestämmelser på 08-796 95 92.

Mexiko

För svenska medborgare krävs inget visum för inresa i Mexiko. Passet måste vara giltigt under hela din vistelsetid i landet. Turistkort erhålls ombord på flyget och ska uppvisas ifyllt vid passkontrollen där det stämplas. Kortet måste visas upp vid hemresan, tappar man bort kortet utgår det böter. För mer information hänvisar vi till Mexikos ambassad på telefon 08-663 51 70 eller besök deras hemsida.

Montenegro

För svenska medborgare krävs inget visum för vistelse i upp till 90 dagar. Passet måste vara giltigt 3 månader efter du lämnat landet.Ambassadens Tel 08-218436.
Nederländerna
Ambassadens Tel 08-556 933 00. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Oman

För svenska medborgare krävs visum, detta erhålls på plats för vistelse upp till 30 dagar mot en kostnad av 53 USD eller 20 OMR per person. Visumkostnaden ska betalas i lokal valuta eller med kreditkort. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter att man har lämnat landet. För mer information hänvisar vi till Omans ambassad i Berlin på telefon +49 30 8 10 05 00.
Polen Ambassadens Tel 08-505 750 00.Nordiska medborgare behöver ej visum. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Portugal

För svenska medborgare krävs inget visum. Passet måste vara giltigt under hela vistelsen i Portugal. För mer information hänvisar vi till Portugals konsulat på telefon 031-20 18 90 eller Ambassadens Tel 08-545 670 60.

Singapore

För svenska medborgare krävs inget visum för besök kortare än 90 dagar. Passet måste vara giltigt i minst 6 månader vid inresan i Singapore. För mer information hänvisar vi till Singapores ambassad i Berlin på telefon +49 30 2263 430

Seychellerna

Nordiska medborgare erhåller 30 dagars turistvisum vid ankomst. Passet måste vara giltigt minst 6 månader efter hemkomst. Man ska även kunna uppvisa giltig hemresebiljett och tillräckliga ekomiska medel för att täcka vistelsen (motsvarande 150 USD per dag), samt bevis för boende under vistelsen.
Seychellernas ambassad: telefon 090-122512 eller Konsulatets Tel 08-76 59 291.

Spanien

För svenska medborgare krävs inget visum. Passet måste vara giltigt under hela din vistelse i Spanien. Observera att körkort eller vanliga id/bankkort inte är godkända resehandlingar. För mer information hänvisar vi till Spaniens konsulat på telefon 08-667 94 30 eller Ambassadens Tel 08-522 808 00.

Sri Lanka

Från och med den första januari 2012 krävs speciellt inresetillstånd till Sri Lanka. Ansökan görs elektroniskt på www.eta.gov.lk mot en avgift. Det går att ansöka om detta vid ankomst till Sri Lanka, då mot högre avgift. Vi rekommenderar att ansöka om inresetillståndet innan avresa då köerna på flygplatsen ofta är långa. Passet måste vara giltigt i minst 6 månader efter hemresedatumet. För mer information hänvisar vi till Sri Lankas ambassad i Stockholm på telefon 08- 66 36 523/25 eller besök deras hemsida.
Storbritannien Ambassadens Tel 08-671 30 00. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs. Kompletterande pass information till flygbolaget krävs och fylls i på flygbolagets hemsida.
Tanzania Ambassadens Tel 08-732 24 30/31. Svenska medborgare behöver visum för samtliga vistelser. Visumet kan ordnas via Tanzanias ambassad i Stockholm eller vid ankomst (kostar 500 SEK eller 50 USD, betalas med 50 eller 100 dollars sedlar). Passet ska vara giltigt 6 månader från ankomsten. Returbiljett krävs, det ska också finnas en tom sida i passet.
Tjeckien Ambassadens Tel 08-440 42 10. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.

Tunisien

För svenska medborgare krävs inget visum för vistelse i upp till 90 dagar. Passet måste vara giltigt minst under hela vistelsen i landet. Tunisiens ambassad, telefon 08-545 855 20.

Thailand

För skandinaviska medborgare krävs inget visum. Sker ankomsten till Thailand via en internationell flygplats erhåller man ett turistvisum som gäller i upp till 30 dagar. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter att du ankommit till Thailand, undantag finns – se www.thaiembassy.se eller tala med Thailands ambassad på telefon 08-588 04 250 / 08-791 73 40.När du flyger till Thailand, flyger du över ryskt territorium. Ryska myndigheter kräver utökad information om passagerare vars flyg går över ryskt territorium. Dessa uppgifter uppger du vid incheckning på flygplatsen i Sverige.

Tobago

För svenska medborgare krävs inget visum för vistelser upp till 3 månader. Passet måste vara giltigt i minst 6 månader efter ankomst till Tobago.

Turkiet

Svenska medborgare erhåller visum vid ankomst, giltigt i 90 dagar. Från och med 1 januari 2015 måste passet ha en giltighetstid på minst 150 dagar vid inresan i Turkiet (kortare giltighetstid resulterar i nekat inträde i landet). För innehavare av norskt pass krävs visum. För mer information hänvisar vi till Turkiets ambassad på telefon 08-23 08 40 eller besök deras hemsida.
Tyskland Ambassadens Tel 08-670 15 00. Visum krävs inte för Nordiska medborgare. Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs.
USA Ambassadens Tel 08-783 53 00. Nordiska medborgare behöver inget visum för inresa till USA, men däremot behövs ett inresetillstånd (ESTA) och ett maskinläsbart e-pass. E-passet är märkt med en särskild symbol på framsidan och har ett inbäddat elektroniskt chip. Vi rekommenderar dig att ansöka om inresetillstånd i god tid, men allra senast  72 timmar före avresa, för att få tillstånd för ombordstigning. Det är viktigt att uppgifterna i din registrering överensstämmer med uppgifterna i ditt pass. Du ansöker och betalar själv för ditt inresetillstånd som är giltigt i två år från godkännande. Byter du pass krävs en ny ansökan.När du fått din ansökan godkänd ska du skriva ut ditt ansökningsnummer och förvara det tillsammans med övriga resedokument under hela din USA-resa. Du måste även kunna uppvisa ditt ansökningsnummer vid incheckningen på flygplatsen.Observera att det finns flera företag på nätet som förmedlar inresetillstånd till USA mot en betydligt högre kostnad än de amerikanska myndigheternas officiella sida. Vi rekommenderar dig därför att söka via den officiella ESTA-sidan.Observera att om ni reser med reguljärflyg med en mellanlandning i Kanada, eller kombinerar er resa med en vistelse i Kanada, så krävs en eTA-ansökan. Mer information om eTA finner du via den oficiella eTA-sidan.Amerikanska myndigheter kräver att alla flygbolag som flyger till USA eller genom amerikanskt luftrum lämnar in vissa uppgifter (secure flight) om passagerarna som fullständigt namn (samma som i passet), kön och födelsedatum. Dessa uppgifter ska registreras hos flygbolaget senast 8 dagar innan avresa. Flygbolagens regler varierar och vissa flygbolag tar uppgifterna från bokningen medan andra kräver att de fylls i på deras hemsida. Kontrollera vad som gäller din resa på flygbolagets hemsida. 

Vietnam

För svenska medborgare krävs inget visum för vistelse upp till 15 dagar. Vill man stanna längre än 15 dagar eller resa tillbaka till landet inom 30 dagar krävs visum. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter att man lämnat landet. För att ordna visum hänvisar vi till Vietnams ambassad eller telefon 08-556 210 70.

 

 

annonse