Frågor & svar

>

Vanliga frågor

  • Hur kan jag kontakta kundservice?

    Om du önskar hjälp är du välkommen att kontakta oss på vår kundservice via mail eller telefon.

    Telefon: 0771 990 907

    E-post: post@solfaktor.se

    Våra öppningstider är:

    • Måndag  – Fredag: 10.00 – 12.00 och 13.00 – 15.00
    • Lördag  – Söndag, samt helgdagar: Stängt

    Gäller dina funderingar en ändring eller avbeställning måste du kontakta vår kundservice via mail, gäller det köp av tilläggsprodukter som exempelvis bagage, säte eller andra frågor är du välkommen att ringa till oss.

    Kontakta SOLFAKTOR omeddelbart om ett akut problem uppstår.
    Om du upplever problem med ditt hotell eller transfer under din resa, måste du kontakta antingen Solfaktor eller hotell/transfer agenten direkt. Telefonnummret står på ditt resedokument/voucher.

     

  • Hur kan jag kontakta kundservice?

    Om du önskar hjälp är du välkommen att kontakta oss på vår kundservice via mail eller telefon.

    Telefon: 0771 990 907

    E-post: post@solfaktor.se

    Våra öppningstider är:

    • Måndag  – Fredag: 10.00 – 12.00 och 13.00 – 15.00
    • Lördag  – Söndag, samt helgdagar: Stängt

    Gäller dina funderingar en ändring eller avbeställning måste du kontakta vår kundservice via mail, gäller det köp av tilläggsprodukter som exempelvis bagage, säte eller andra frågor är du välkommen att ringa till oss.

    Kontakta SOLFAKTOR omeddelbart om ett akut problem uppstår.
    Om du upplever problem med ditt hotell eller transfer under din resa, måste du kontakta antingen Solfaktor eller hotell/transfer agenten direkt. Telefonnummret står på ditt resedokument/voucher.

     

  • När och hur får jag mina biljetter?

    Vid köp av paketresor: Omedelbart efter bokningen får du din bokningsbekräftelse / resedokument, i detta dokument har du tillgång till din hotell, transfer och hyrbils voucher. Ditt resedokument fungerar också som din flygbiljett.

    Om flygningen är med Ryanair är det viktigt att checka in på förhand via Ryanairs hemsida eller via deras mobilapp. Boardingpass måste visas fram på flygplatsen, antingen i papperform eller elektroniskt via mobilappen. Om ni inte har checkat in på förhand eller har med era boardingpass så tar Ryanair en inchecknings avgift på flygplatsen.

    Vid köp av endast flyg: Omedelbart efter bokningen får du din bokningsbekräftelse / resedokument, det är din flygbiljett. Längst till höger under «flygresa» hittar du flygbolagets bokningsnummer som används för incheckning, antingen online eller på flygplatsen. Det är viktigt att du skriver ut alla resedokument, läser dem noga och tar dem med på resan.

    Trevlig resa! :-)

     

     

  • Jag har beställt en paketresa och flyget är försenat/inställt. Vad har jag krav på?

    Om ditt flyg är försenat med mer än 2 timmar har du krav på mat och dricka samt hotell om flyget går nästa dag.

    För att ha krav på ytterligare kompensation gäller följande, enligt paketreselagen:

    • Över 6 timmar för resor under 5 dygn
    • Över 8 timmar för resor mellan 5 – 8 dygn
    • Över 12 timmar för resor över 8 dygn

    Vid force majeure (strejk, dåliga väderförhållanden, etc.) måste förseningen vara:

    • Över 12 timmar för resor under 5 dygn
    • Över 16 timmar för resor mellan 5 – 8 dygn
    • Över 24 timmar för resor över 8 dygn

    Detta gäller om förseningen medför försenad ankomst eller för tidig hemresa.

    Vid förseningar på hemresan har du bara krav på mat och dricka samt hotell om flyget går nästa dag.

  • Kan jag göra ändringar på min resa (datum, resmål, namn)

    Det är inte möjligt att ändra resmål. Det kan dock vara möjligt att ändra datum och namn mot en exrtra kostnad.

    Om du önskar att ändra datum eller namn på din beställning, vänligen skriv till oss på mail post@solfaktor.com så undersöker vi möjlighet och pris för detta.

  • Vad är en studiolägenhet?

    En studiolägenhet är en 1-rumslägenhet, dvs. att det inte är separat sovrum.

  • Kan jag ha med barnvagn på flyget? Kostar det nåt?
    • Barnvagn kan tas med utan extrakostnad oavsett flygsällskap for barn under 2 år.
    • Barnvagner är specialbagage och måste sändas genom en egen incheckning efter att du har hämtat bagagelappen vid en automat eller vanlig incheckningsdisk.
    • Mindre barnvagnar som kan fällas ihop kan – vid vissa tillfällen – tas med som handbagage, men detta är inte en garanti utan varierar från flygsällskap till flygsällskap.
  • För våra olika typer av resor gäller följande villkor för avbeställning:

    Paketresor med charterflyg:

    • Mer än 42 dagar innan avresa återbetalas det inbetalda beloppet minus en administrationsavgift och eventuellt avbeställningsskydd.
    • Mindre än 42 dagar och fram till 15 dagar innan avresa är det det inbetalda beloppet minus depositionen och eventuellt avbeställningsskydd som återbetalas.
    • Mindre än 15 dagar innan avresa är det ingen återbetalning.

    Paketresor med reguljärflyg (bl.a. Norwegian och Ryanair)

    • De flesta flygbolagen kräver att researrangören utfärdar biljetter omedelbart efter beställning. När en flygbiljett har blivit utfärdad har researrangören en ekonomisk förpliktelse till flygbolaget. Om resenären avbeställer sin resa efter att flygbiljetterna har blivit utfärdade, måste SOLFAKTOR debitera resenären en avgift som motsvarar priset på biljetten. Avgiften varierar beroende på typ av biljett och beskrivs vid förfrågan. Det dras en avgift på minimum 500.- per person.
    • För eventuell återbetalning av flygskatter tilkommer en administrationsavgift. Vid avbokning kommer du att informeras av Solfaktor.se hur mycket ersättning du får från flygbolaget.

    • Mindre än 15 dagar innan avresa är det ingen återbetalning.

     

    Speciella avbeställningsvillkor för hotell

    • Vissa hotell har särskilda regler för avbeställning och ändringsavgifter för specifika rumspriser eller under vissa perioder på året. Om resenärerna avbokar ett hotell och Solfaktor har en ekonomisk förpliktelse till hotellet, måste Solfaktor debitera resenären med en avgift som motsvarar priset på hotellet. Avgiften redovisas på begäran.

    Viktigt att notera / Särskilda villkor:

    • På flera av våra resor använder vi oss av reguljärflyg. Reguljärflyg kan kräva att researrangören utfärdar biljetterna i god tid före avresa. När en biljett har utfärdats har researrangören ett ekonomiskt åtagande till flygbolaget. Om resenären avbokar resan när biljetterna har utfärdas har Solfaktor rätt att debitera kunden en avgift som motsvarar priset på biljetten. Avgiften varierar beroende på vilken typ av biljett som är köpt som vi upplyser om vid förfrågan.
    • Att minska antalet resenärer är en ändring som kan påverka den totala paketpriset och priset per person som fortfarande ska använda sig av resan kan då stiga i pris. Kontakta kundtjänst för information.

    • Vid avbokning på grund av sjukdom / skada som täcks av vårt avbeställningsskydd: Se regler här. her.

    • Avbokning / ändring accepteras endast skriftligen per post. Detta måste genomföras av beställa via epost eller via SMS från det mobilnummer som är registrerat i ordning.

  • Är bagage inkluderad i resan?

    Det är endast handbagage som är inkluderad i resan. Om du önskar att ta med större bagage kan du lägga till detta vid beställning av resan. Priset som visas gäller tur och retur för alla resande.

    Om du glömmer att lägga till bagage vid beställning av din resa, var vänlig och ta kontakt med oss på följande mail: post@solfaktor.com. Ange ditt beställningsnummer i ämne-fältet så undersöker vi vidare möjlighet och pris för att lägga till bagage i efterhand. En service avgift på 100:- tillkommer vid efterbeställning.

     

annonse