Frågor & svar

>

På resan

  • När måste vi vara på flygplatsen?

    För resor inom Europa rekommenderar vi att ni möter upp på flygplatsen 2 timmar förr avresa.

    Om du ska resa utanför Europa, rekommenderar vi att möta upp på flygplatsen 3 timmar förr avresa

  • Kan vi beställa utflykter?

    Solfaktor erbjuder inte utflykter.

    Vi rekommenderar att du frågar i receptionen på hotellet eller tar kontakt med en lokal arrangör.

  • Mitt flyg är försenat. Vad har jag krav på?

    Om ditt flyg är försenat med mer än 2 timmar har du krav på mat och vann, samt hotell om förseningen dröjer kvar till nästa dag.

    EU-förordningen 261/2004 ger dig rättigheter vid försenat eller inställt flyg. Grad av kompensationen beror på hur varig försening är och längden på din resa.

    Om du ska ha krav på kompensation pga av försenat flyg, måste förseningen utgöra:

    • Mer än 2 timmar för flygningar på 1500km eller mindre
    • Mer än 3 timmar inom EU- och EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet) för flygningar över 1500km
    • Mer än 3 timmar utanför EU- och EES för flygnignar under 3500km
    • Mer än 4 timar på alla flygningar över 3500km

    Om ett av dessa villkor uppfylls, har du krav på följande:

    • Måltider och dryck i relation till väntetiden
    • Två gratis telefonsantal eller liknande
    • Gratis hotellövernattning om den nya avgången är planerad till dagen efter
    • Gratis transport mellan flygplats och övernattningshotell
    • Vid en försening på över 5 timmar kan du kräva återbetalning för outnyttjad biljett, i tillägg kan du kräva återbetalning för utnyttjad biljett om flygningen inte längre tjänar det ursprunliga syftet för din resa.

    Vid force majeure (strejk, väderförhållanden, etc) gäller inte EU-förordningen 261/2004

  • Jag har beställt en paketresa och flyget är försenat/inställt. Vad har jag krav på?

    Om ditt flyg är försenat med mer än 2 timmar har du krav på mat och dricka samt hotell om flyget går nästa dag.

    För att ha krav på ytterligare kompensation gäller följande, enligt paketreselagen:

    • Över 6 timmar för resor under 5 dygn
    • Över 8 timmar för resor mellan 5 – 8 dygn
    • Över 12 timmar för resor över 8 dygn

    Vid force majeure (strejk, dåliga väderförhållanden, etc.) måste förseningen vara:

    • Över 12 timmar för resor under 5 dygn
    • Över 16 timmar för resor mellan 5 – 8 dygn
    • Över 24 timmar för resor över 8 dygn

    Detta gäller om förseningen medför försenad ankomst eller för tidig hemresa.

    Vid förseningar på hemresan har du bara krav på mat och dricka samt hotell om flyget går nästa dag.

  • Var hittar jag min transfer?

    Det finns instruktioner om var du hittar din tranfer på din transfervoucher. Var vänlig och läs igenom instruktionerna noga.

  • Kan man få specialmat på hotellet?

    Om du har glutenallergi, nötallergi och/eller laktosintolerans, vänligen sänd oss en mail om detta förr avresa så kontaktar/informerar vi hotellet.

  • Vilken typ av frukost får vi på hotellet?

    Här kan det förekomma lokala variationer. Urvalet är sällan så stor som man kan vara van till i Skandinavien.

    Begreppet frukost refererar till en continental breakfast med mindra andra är specificerat; dvs., kaffe eller te, smör, bröd och sylt/mermelad.

    American breakfast: Kaffe eller te, bröd, smör, sylt/mermelad, juice och ägg. Hotellet kan några gånger kräva extra för mat som inte är inkluderad i grndprisen, för exempel färskpressad juice.

  • Vad ingår i all inclusive, hel- och halvpension?

    All inclusive: Här ingår det vanligtvis frukost, lunch, middag, dricka till måltider, drinkar i baren (lokala märken), mellanmål och snacks. På några hotell kan också olika typer av aktiviteter vara inkluderade.

    Helpension: Här ingår det vanligtvis frukost, lunch och middag, om inte annat är specificerat. Dricka till lunch och middag är inte inkluderad.

    Halvpension: Här ingår det vanligtvis frukost och middag, om inte annat är specificerat. Dricka till middag är inte inkluderad.

  • Kan vi behålla rummet på avresedagen?

    Skriv till oss på mail: post@solfaktor.com, så ska vi undersöka detta med hotellet. Om det inte är möjligt att få detta klagjort förr avresa, rekommenderar vi att ni frågar om eventuella möjligheter för detta direkt i reception vid ankomst.

  • Jag har beställt hyrbil. Var hämtar jag den?

    Du finner information i din hyrbils voucher vart du ska hämta ut bilen. Din hyrbilsvoucher finns på ditt resedokument.

  • Har ni guider?

    Solfaktor har inga guider eller reseledare på någon av våra destinationer.

annonse