Frågor & svar

>

Efter resan

  • Min bagage är skadad/borta. Vad gör jag?

    Skadad bagage

    Bagage som har blivit skadad under transport måste omgående anmälas till flygsällskapets representat eller vid disken för tappad/skadad bagage på flygplatsen. Du kommer då att motta en bekräftelse på händelsen, en såkallad PIR-rapport (Property Irregularity Raport). Originalen måste sändas till flygsällskapet för eventuell ersättning. Vi gör dig uppmärksam på att flygsällskapen endast utbetalar ett begränsat belopp till ersättning av skadad bagage. Om bagagen skadades utbetalas ersättning enligt flygsällskapets gällande regler. Om innehållet i bagagen är skadat, ber vi dig att kontakta ditt försäkringsbolag.

    Kan inte bagage repareras, ber du butiken att skriva en bekräftelse på detta samt ge en uppskattning om bagagens värde. Originalkopior av kvittering för reparationskostnaden (ev. bekräftelse), skaderapport, biljett och boardingpass/bagagekvittering sänds till flygsällskapet eller ditt försäkringsbolag.

    Borttappad bagage

    Om din bagage har tappats bort måste detta omgående anmälas till flygsällskapets representat eller vid disken för tappad/skadad bagage på flygplatsen. Du kommer då att motta en bekräftelse på händelsen, en såkallad PIR-rapport (Property Irregularity Raport). Flygsällskapet efterlyser din bagage och sörjer för att du får besked så snart den hittats. Om bagagen inte kommer till rätta inom ett antal timmar efter du anlänt, utbetalar flygbolaget vanligtvis en kompensation till att täcka nödvändiga köp. Var uppmärksam på att reseförsäkringen också vanligtvis täcker nödvändiga köp fram tills bagager har hittats.

    Om bagagen inte kommer till rätta kan du kräva ersättning  för borttappad bagage till flygsällskapet eller ditt försäkringsbolag.

     

  • Jag har bra feedback till er - var ska jag sända den?
  • Jag har glömt nåt på resan. Vad gör jag?

    Om du har glömt nåt ombord på flyget måste du ta kontakt med hittegodsavdelningen på flygplatsen du landade på.

    Om du har glömt nåt på resmålet (på bussen, hotellet, etc) kan du ta kontakt med transfer eller hotellet direkt.

    Om du eventuellt har tappat bort ägodelar, rekommenderar vi att du tar kontakt med din reseförsäkring.

    Kunden bes kontakta hotellet, flyg- och/eller transfersällskapet eller flygplatsens hittegodsavdelning på egen hand.

  • Hur kan jag reklamera/klaga på min resa?

    Om du/ni har några reklamationer eller klagomål du/ni vill sända in till oss, kan du/ni göra det på post@solfaktor.com – uppge beställnignsnummer i ämnefältet och beskriv noga vad du/ni har upplevt på resan. Vänligen bifoga kvittering på eventulla kostader som exempelvis taxi, bilder eller annan dokumentation du tror är relevant för din reklamation. Behandlingstiden är 4-8 veckor.

annonse