Frågor & svar

>

Beställningsrelaterade frågor

  • Vad är ett "promo", "økonomi" eller "budget"-rom?

    Det betyder att vi har ett extra bra erbjudande på just den här rumstypen. Det rum som visas är ofta ett standardrum men till extra bra pris. Ibland kan detta rum vara lite mindre än ett normalt rum, ha en smalare säng eller kanske ha ett lite sämre läge på hotellet.

     

  • Jag vill resa söderut imorgon, vad har ni för billiga resor?

    Alla våra resor finns tillgängliga på vår hemsida. Titta in i sektionen «Sistaminuten» för att hitta våra billigaste resor inom kort.

  • Jag hittade en resa igår, men nu är den borta. Varför?

    Det är mest troligt att resan är utsåld. Det kan förekomma systemfel som gör att resor «försvinner». Kontakta oss gärna på mail: post@solfaktor.com för klargörande.

  • Hur blir det om jag vill resa ensam? Förekommer det någon form av enkelrumstillägg?

    Uppgivna priser vid en resesökning är per person när två personer reser tillsammans. Det blir alltid dyrare att resa ensam, men det förekommer inte något fast belopp för enkelrumstillägg. För att finna prisen för en person, tryck «Välj» vid önskad resa och ange sedan «1» person; tryck sedan på «Visa totalpris».

  • Kan jag ge bort en resa i present?

    Vi säljer tyvärr inte presentkort i Sverige. Du kan alltid beställa en resa till någon men innan du gör detta är det extremt viktigt att du försäkrar dig om att personen/personerna som ska resa, faktiskt är tillgänglig/a för det datum du bokar resan på. Alla former av betalning är bindande.

  • Jag söker efter en sista minuten-resa; vad borde jag veta om sista minuten-resor?

    Sistaminuten-resor är resor med kort tid till avresa. Om man väntar med att köpa en resa och tar chansen och köper en sista minuten-resa kan man ha tur och få den för ett väldigt bra pris. Man kan dock också riskera ett högre pris eller att flyg/hotell är fullbokat.

  • Kan vi beställa en resa även om vi är under 18 år gamla?

    En myndig person (dvs., någon som är 18 år eller mer) måste beställa och betala resan. Ni som är under 18 år kan dock resa själva.
    Var uppmärksam på att vissa hotell har en 18års åldersgräns för sina gäster, vänligen ta reda på detta eller kontakta oss innan du bokar din resa!

  • Vad betyder det när det står "flyget eller hotellet kan inte bekräftas"?

    I de flesta fall betyder det att resan är utsåld, dvs. att flyget och/eller hotellet är fullbokat. Det kan också vara fel i systemet, kontakta då oss gärna via mail på post@solfaktor.com

  • Varför har jag inte fått någon beskräftelse på mail?

    Bekräftelse blir sänd ganska omeddelbart efter att betalningen har gått igenom och blivit bekräftad. Om du inte har mottagit bekräftelse är det mest troligt att du har lagt in fel e-post; det är då viktigt att du kontaktar oss så att vi kan rätta mailadressen.

  • Vi är en familj på 5 personer som önskar en stor lägenhet. Hur söker vi efter det?

    I menyn till vänster under «Fler val» finner du ett fält som heter «Antal personer per boende»; i detta fältet sätter du in 5 personer, om det är tillgängligt kommer du att få upp en lista över hotell som har stora lägenheter till det antal personer du önskar. Om det inte kommer upp några alternativ, betyder det att det inte finns tillgängligt. I så fall måste du/ni boka flera rum/lägenheter.

  • Vi är en grupp på 15 personer, kan vi få en pris på flyg och hotell?

    Solfaktor erbjuder tyvärr inte gruppresor och vi har tyvärr inte heller någon samarbetspartner för gruppresor i Sverige.

     

  • Kan jag ringa till er och beställa en resa?

    Vi tar inte emot beställningar över telefon, men ring oss gärna för vägledning om du står fast i beställningen eller har frågor.

    Telefon: 0771 990 907

     

    • Måndag – Fredag
      • 10.00 – 12.00
      • 13:00 – 15.00
    • Lördag – Söndag
      • Stängt

     

  • Kan jag söka min resa på hemsidan?

    Det är inte möjligt att söka sin beställning/resa på vår hemsida. Om du har frågor angående din resa, kontakta oss på post@solfaktor.com

  • Jag ska beställa en resa för mina föräldrar men de har inte e-post adress, kan jag uppge min?

    Ja, det kan du. Det är då extremt viktigt att personen som har tillgång till e-postadressen som uppges vid beställning av resan läser sin mail regelbundet. All information vidrörande resan – detta kan exempelvis gälla ändringar för avresa/returresa, etc –  blir sänd till den e-postadressen.

  • Hur kan jag byta hotell?

    I ditt resedokument, under hotell, hittar du en knapp som heter «Byta hotel?». Klicka på denna knappen så får du fram andra lediga hotell. Priset som är angivet visar hur mycket mer eller mindre det nya hotellet kostar. För att byta hotell klicka «Välj».

  • Det står "Dubbelrum 2-3 personer" på det hotellet jag försöker att boka. Varför kommer det upp ett felmeddelande när jag lägger in 3 personer?

    Antingen är hotellet fullbokat eller den tredje personen måste vara under 12 år gammal.

  • Kan jag göra ändringar på min resa (datum, resmål, namn)

    Det är inte möjligt att ändra resmål. Det kan dock vara möjligt att ändra datum och namn mot en exrtra kostnad.

    Om du önskar att ändra datum eller namn på din beställning, vänligen skriv till oss på mail post@solfaktor.com så undersöker vi möjlighet och pris för detta.

  • Vi vill ha en person till med på resa. Hur ordnar vi det?

    Kontakta vår kundservice på mail post@solfaktor.com, så ska vi undersöka möjligheten och pris för att göra detta.

  • Kan vi komma med önskemål till hotellet?

    Vill ni ha utsikt mot poolen, rum vid sidan av varandra eller bo högre upp på hotellet?

    Vi kan vidareförmedla era önskemål till hotellet. Därmed kan vi dock inte ge någon garanti för att de faktiskt kan uppfylla önskemålet/en, men hotellet kommer alltid att göra sitt bästa.

  • Vad är en studiolägenhet?

    En studiolägenhet är en 1-rumslägenhet, dvs. att det inte är separat sovrum.

  • Det finns flera alternativ som är helt lika under "Rum/måltider", men några har ett extra belopp efter sig. Vad betyder det?

    Det betyder att två olika hotellevarantörer erbjuder exakt samma typ av rum, men de sätter olika priser. » + belopp» är den extra kostnaden som tillkommer vid att boka genom en given hotellevarantör.

  • Är transfer inkluderad i resan?

    Transfer är inte inkluderat i resan men kan läggas till vid beställning, om så önskas.

    Transfer måste beställas senast 72 timmar före avresa under våra kontorstider.

  • Kan jag beställa tax free-varor?

    Om din resa är paketerad med regulärt flyg (ex., SAS/Norwegian(KML) går det tyvärr inte att förhandsbeställa texfree-varor.

    Om din resa är paketerad med charterflyg (ex., Ving/Fritidsresor/Apollo) kan du förhandsbeställa tax free-varor via flygsällskapets hemsida.

    Har du frågor angående detta, tveka inte att ta kontakt med oss.

  • Kan jag beställa mat på flyget?

    I vissa tillfällen är det möjligt att förhandsbeställa mat. Detta kan du göra genom att lägga till det under bokningsprocessen i samma steg där du fyller i navn, adress, etc. Om det inte finns möjlighet att göra detta vid beställning, kommer flygsällskapet att sälja mat ombord på flyget.

  • Vi är två familjer som reser tillsammans. Kan vi få lägenheter vid sidan av varandra?

    Vi kan lägga in ett önskemål till hotellet efter resan är beställd. Var uppmärksam på att sådana önskemål inte kan garanteras eller bekräftas på förhand. Sänd oss en mail på post@solfaktor.com med beställningsnummer så lägger vi in er/a önskemål.

  • Vi behöver barnsäng till ett spädbarn, blir det automatiskt beställt?

    Det blir inte automatiskt beställt. Sänd oss en mail efter att resan är beställd på post@solfaktor.com, så ordnar vi med beställning av barnsäng.

  • Kan jag ha med barnvagn på flyget? Kostar det nåt?
    • Barnvagn kan tas med utan extrakostnad oavsett flygsällskap for barn under 2 år.
    • Barnvagnar är specialbagage och måste sändas genom en egen incheckning efter att du har hämtat bagagelappen vid en automat eller vanlig incheckningsdisk.
    • Mindre barnvagnar som kan fällas ihop kan – vid vissa tillfällen – tas med som handbagage, men detta är inte en garanti utan varierar från flygbolag till flygbolag.
  • Hur kan man förhandsbeställa flygsäten?

    Vid köp av paketresa:

    Förhandsbeställning av flygsäten kan i några fall göras under bokningsprocessen mot en extra kostnad. Om inte detta är möjligt, kan du kontakta oss på post@solfaktor.com och ange beställningsnummer, hur många flygsäten som önskas förhandbeställas samt var på flyget, så hjälper vi till att ta fram pris och genomföra beställning efter betalning.

    Vid köp av endast regulärt flyg:

    Förhandsbeställning av flygsäten är i de flesta fall möjligt mot en extra kostnad. Om du köper till servicepaket hjälper vi dig med att reservera säten samt undersöka eventuella kostnader. Har du inte köpt servicepaket måste du själv ta reda på detta.

  • Får vi sitta vid sidan av varandra på flyget?

    Ni får i de allra flesta fall sitta tillsamans men om ni önskar att vara 100% säkra, kan ni kontakta oss på post@solfaktor.com. Vi undersöker då tillgänglighet och pris för detta, så återkommer vi.

  • Jag önskar extra benplats på flyget, hur kan jag beställa det?

    Om resan är paketerad med charterflyg (ex., Ving/Apollo/Fritidsresor) kan detta, om det finns tillgänglighet, beställas direkt hos flygsällskapet.

    Om resan är paketerad med regulärt flyg (ex., SAS(Norwegian/KML), vänligen kontakta oss så ska undersöka tillgänglighet och pris med flygsällskapet.

  • Vad gör vi när ni inte kan erbjuda transfer?

    I såna fall måste du själv ordna transport mellan flygplats och hotell. Exempelvis kan du hyra bil eller ta buss/tåg/taxi. Eller genom att hyra en bil.

  • Vad ingår i avbeställningsskyddet?

    Avbeställningsskyddet täcker avbeställning som följs av akut sjukdom/olycka, som kräver läkarintyg, att personen blir sängliggande eller annan medicinsk behandling. Avbeställningsskyddet täcker också oväntad akut eller allvarlig försämring av kronisk sjukdom eller plötsligt dödsfall bland de resande, närmaste anhöriga eller reseledsagare och dennes närmaste anhöriga. Som närmaste anhöriga räknas maka/make/sambo, egna eller makas/makes barn och barnbarn, föräldrar, svåger/svägerska och svärdotter/svärson. Som sambo räknas personen den resande lever tillsamans med, och som enligt folkregistret har samma adress som den resande.

    Avbeställningsskyddet täcker avsbeställning efter en större skada i den/de resandes bostad, företag eller kontor som kräver den resandes närvaro. Skadan måste ha inträffat efter att beställningskyddet har betalats. Skadan måste dokumenteras med ett polisrapport.

    Avbeställning måste ske skrifligt via mail till post@solfaktor.com FÖRE avresa.

  • Jag vill ha med en golfbag, hur beställer jag det?

    Golfbag kan tas med mot en extra kostnad. Kontakta oss för beställning på post@solfaktor.com – detsamma gäller cyklar och annat sportsutrustning.

  • Kan jag åka över landsgränser med hyrbilen? Och vad kostar det isåfall?

    I en del länder kan det finnas begränsningar när det kommer till att köra utanför det givna landets gränser. Vi rekommenderar att du hör av dig till Sofaktor eller det bolag du har beställt bilen hos om du planerar att åka över gränsen – extra kostnader kan tillkomma.

  • Jag ska hyra bil och behöver barnstol, kan jag beställa det?

    Sänd oss gärna en mail efter att resan är beställd så ordnar vi beställning av barnstol. Kom ihåg att uppge barnets ålder och (ungefärlig) vikt. Ytterligare avgifter kan tillkomma .

  • Jag har själv eller reser med någon som har en funktionsnedsättning, hur förhåller jag mig till detta på resan?

    Flygresan

    Alla flygsällskap har säkerhetsmässiga begränsningar om hur många personer med funktionsnedsättningar som kan resa med i samma flyg. Det är därför extremt viktigt att du informerar oss så fort du beställt din resa om du har en funktionshämmning eller reser med någon som har det.

    Hotell

    Inget hotell på våra resmål uppfyller Handikappsförbundets krav. Solfaktor kan tyvärr inte heller hjälpa till med handikapptillpassade rum.

    Rullstolsbrukare

    Vi ber resande som är beroende av rullstol att kontakta oss i god tid före avresa så att vi kan organisera assistans på flygplatsen.

    Ska du resa med rullstol måste vi få godkännelse av flygsällskapet. Vi behöver då följande information: stolens mått (höjd x längd x bredd) och vikt (kg).

    Ekstra bagage og medicin på flygresan

    Har du en funktionshämning och behov för extra bagage eller medicinsk utrustning (ex. syreapparat) ber  vi dig om att ta kontakt med oss så att vi kan ansöka om tillåtelse hos flygsällskapet. I förbindelse med det behöver vi läkarintyg på engelska och information om bagagens storlek: mått (höjd x längd x bredd) och vikt (kg).

    Kaptenen kan neka passagerare ombordstigning om det anses att det kan uppstå hälso-eller säkerhetsmässiga problem under flygningen.

    Transport til og fra hotellet på resmålet

    Våra leverantörer kan tyvärr inte garantera att det är plats till en rullstol i transferbussen, därför rekommenderar vi att beställa egen transport mellan flygplats och hotell t/r.

    Busschauffören kan inte heller, av säkerhetsmässiga skäl, lyfta/bära bagage eller resande med en funktionshämning in i bussen. Om du har behov för personlig assistans måste du ha med ledsagare. Du kan inte heller förvänta att flygets eller hotellets personal kan vara behjälpliga.

     

     

     

  • Hur är vädret och temperaturen på destinationen?

    När du gjort en sökning på resor utifrån dina preferenser, kan du klicka på «Läs mer om resmålet» på den specifika resan du vill titta vidare på. Då kommer du att hitta en resmålbeskrivning samt bilder och ett vädertabell.

  • Behöver jag pass och visum för att resa?

    Alla resande måste sörja för att ha giltigt pass och visum för resmålet. Passet måste i de flesta fall vara giltigt i 6 månader EFTER hemkost för resor utanför EU/Schengen.

    Icke-nordiska medborgare är själva ansvarliga för att kontrollera vilka pass- och visumregler som gäller för landet de ska åka till.

    Kontakta landets ambassad/konsulat för mer information.

    Den som beställer resan är pliktig till att informera andra eventuella resande som omfattas av beställningen om pass- och visumregler för resmålet.

    Några populära länder som kräver resetillstånd/visum är:

    Egypten:

    Visum köps vid ankomst och kostar 30 USD per person. Kontanter rekommenderas.

    USA:

    Resetillstånd krävs, du ansöker om det via internet på ESTAs (Electronic System for Travel Authorization) hemsida: https://esta.cbp.dhs.gov. Ansökan måste sändas in i god tid före avresa, senast 72 timmar. Det kostar 14 USD per person och betalas med kreditkort när man söker.

    Kanada:

    Medborgare från länder som nomalt är undantagna från viseringskrav till Kanada (inkluderar Sverige) måste från och med 15 mars 2016 ha en elektronisk resehandling, kallad eTA. (Electronic Travel Authorization). Ansökan görs online via här och innehåller frågor samt information som du hittar i ditt pass. Ansökan kostar $7 och betalas med kreditkort vid ansökningstillfället.

  • Min resa har blivit automatiskt avbokad, men jag vill ha resan. Vad gör jag?

    Om du fortfarande önskar resan måste du göra en ny sökning och betala innan betalningsfristen som är angiven går ut.

  • Vad kostar det att avbeställa sin resa?

    För våra olika typer av resor gäller följande villkor för avbeställning:

    Paketresor med charterflyg:

    • Mer än 42 dagar innan avresa återbetalas det inbetalda beloppet minus en administrationsavgift och eventuellt avbeställningsskydd.
    • Mindre än 42 dagar och fram till 15 dagar innan avresa är det inbetalt belopp minus depositionen och eventuellt avbeställningsskydd som återbetalas.
    • Mindre än 15 dagar innan avresa är det ingen återbetalning.

    Paketresor med reguljärflyg (bl.a. Norwegian och Ryanair)

    • De flesta flygbolagen kräver att researrangören utfärdar biljetter omedelbart efter beställning. När en flygbiljett har blivit utfärdad har researrangören en ekonomisk förpliktelse till flygbolaget. Om resenären avbeställer sin resa efter att flygbiljetterna har blivit utfärdade, måste SOLFAKTOR debitera resenären en avgift som motsvarar priset på biljetten. Avgiften varierar beroende på typ av biljett och beskrivs vid förfrågan.
    • För eventuel återbetalning av flygskatter tilkommer en administrationsavgift. Vid avbokning kommer du att informeras av Solfaktor.se hur mycket ersättning du får från flygbolaget.

    • Mindre än 15 dagar innan avresa är det ingen återbetalning.

     

    Speciella avbeställningsvillkor för hotell

    • Vissa hotell har särskilda regler för avbeställning och ändringsavgifter för specifika rumspriser eller under vissa perioder på året. Om resenärerna avbokar ett hotell och Solfaktor har en ekonomisk förpliktelse till hotellet, måste Solfaktor debitera resenären med en avgift som motsvarar priset på hotellet. Avgiften redovisas på begäran.

    Viktigt att notera / Särskilda villkor:

    • På flera av våra resor använder vi oss av reguljärflyg. Reguljärflyg kan kräva att researrangören utfärdar biljetterna i god tid före avresa. När en biljett har utfärdats har researrangören ett ekonomiskt åtagande till flygbolaget. Om resenären avbokar resan när biljetterna har utfärdas har Solfaktor rätt att debitera kunden en avgift som motsvarar priset på biljetten. Avgiften varierar beroende på vilken typ av biljett som är köpt som vi upplyser om vid förfrågan.
    • Att minska antalet resenärer är en ändring som kan påverka den totala paketpriset och priset per person som fortfarande ska använda sig av resan kan då stiga i pris. Kontakta kundtjänst för information.

    • Vid avbokning på grund av sjukdom / skada som täcks av vårt avbeställningsskydd: Se regler här. her.

    • Avbokning / ändring accepteras endast skriftligen per post. Detta måste genomföras av beställa via epost eller via SMS från det mobilnummer som är registrerat i ordning.

  • Är bagage inkluderat i resans pris?

    Vid resa med Ryanair (FR) och Wizzair (W6) ingår inte handbagage, det måste köpas vid bokningstillfället.

    Med alla andra flygbolag ingår endast handbagage på resan.

    Om du vill ta med incheckat bagage kan du lägga till detta vid bokning av resan.

    Priserna som anges är giltiga för alla resenärer.

    Om du glömmer att lägga till bagage vid beställning, skicka oss ett mail: post@solfaktor.com och ange ditt beställningsnummer i ämnesfältet. Då undersöker vi möjligheten och priset för att lägga till det på resan efteråt. En serviceavgift  på 100 kr tillkommer vid efterbeställning.

annonse